Welk type elektromotor voor elektrisch varen is een vraag die niet zomaar is te beantwoorden. Voor het elektrisch varen worden er verschillende type elektromotoren gebruikt, ieder met zijn eigen voor en nadelen.
Welk type elektromotor voor elektrisch varen
Hieronder zullen we deze verschillende type elektromotoren beschrijven:
Een gelijkstroommotor is een motor waarin elektrische energie in de vorm van een gelijkstroom, omgezet wordt in mechanische energie. De werking berust op de lorentzkracht die een stroomvoerende geleider ondervindt in een magnetisch veld. De werking van elektromotoren berust op een wisselend magnetisch veld. Bij een gelijkstroommotor wordt daarom mechanisch in de motor met behulp van de commutator (collector) de richting van het magnetisch veld veranderd. De belangrijkste eigenschap van de gelijkstroommotor is dat de rotatiesnelheid op een eenvoudige manier geregeld kan worden. Daardoor is zo'n motor met name geschikt voor regelbare elektrische aandrijvingen.
De DC permanent magneet motor heeft al een redelijk rendement, bij vollast zelfs 90%, maar bij lagere toerentallen gaat dit beduidend naar beneden. Hieronder aantal punten omtrent de DC permanent magneet motor:
De motor heeft ook koolborstels, die slijten en die hoor je!
Hoogtoerig 2000 tot 5500 rpm.
Laag koppel daarom vaak hoogtoerig in combinatie met reductie kast
De motor is ook niet dicht en daarmee dus gevoelig voor de inwerking van vocht
Het af te geven vermogen (tot max 3,5 kW) is afhankelijk van het voltage, maar daarmee neemt ook evenredig het toerental toe. Dit betekent, dat om niet al te hoge toerentallen en kracht op de schroefas te krijgen, er altijd een reductie moet worden toegepast! De max 3,5 kW heeft voorts te maken, met begrenzingen van koeling, warmte ontstaat immers aan de binnenzijde(rotor).
DC permament magneet disc motor
De permanent magneet disco motor heeft een hoog rendement, bij vollast zelfs 91%, maar bij lagere toerentallen ligt dit beduidend lager; de motor heeft ook koolborstels welke slijten en die hoor je en moeten na ca. 3000 vaaruren worden vervangen.
De grote motor diameter zorgt voor een hoog koppel .
Motor maakt bij 24 Volt 1120 rpm en 36 Volt 1700 rpm, laagtoerig & geschikt voor elektrisch varen
Het af te geven vermogen (tot max 7 kW) is afhankelijk van het voltage, maar daarmee neemt ook navenant het toerental toe. Dit betekent, dat om niet al te hoge toerentallen op de schroefas te krijgen, vanaf vermogens van + 4 kW een reductie wordt toegepast.
De max 7,2 kW heeft voorts te maken, met begrenzingen bij de productie van de permanente magneten
Motor is open en is zonder extra bescherming kwetsbaar voor vocht.
A-synchroon motor
De A-synchrone motor is een borstelloze asynchrone elektromotor, gevoed door een 3-fasenwisselspanningssysteem. De motor wordt ook wel draaistroommotor of omgekeerde synchrone motor genoemd. Een groot voordeel van dit type elektromotor is de onderhoudsvrije (geen koolborstels en commutator) en compacte constructie. Asynchrone motoren worden overal toegepast in de aandrijftechniek en ook bij zware machines en tractie-installaties van treinen,trams, metro's en trolleybussen maar ook voor het elektrisch varen is het een goede motor. Door hun aanloopgedrag (hoge aanloopstroom tot ca. 6 à 8 x nominaal) moeten hier dan wel speciale aanloopschakelingen worden toegepast bij het elektrisch varen gebruiken wij hiervoor de frequentieregelaars.
Aantal punten van de A-synchroon motor:
Motor heeft een rendement van ca. > 87%, (Afhankelijk van bouwgrote, Hoe groter de diameter / vermogen hoe hoger het rendement) dit gunstige rendement blijft over een groot deel van het toerenbereik gelijk.
de AC- motor heeft geen koolborstels, en is daarmee volledig onderhoudsvrij en ook bijna helemaal stil!
De motor is helemaal gesloten (IP54) en daarmee dus ongevoelig voor de inwerking van stof, zout en vocht
Het af te geven vermogen is in principe onbegrensd
De motoren zijn verhoudingsgewijs groter en zwaarder
De motor (door toepassing van daarop gerichte wikkelingen) kan bij verhoudingsgewijs lage toerentallen (800 opm) al z'n volle vermogen leveren! Dit is met name voor elektrisch varen van belang omdat dit gunstig is voor het schroefrendement (als er geen reductie wordt gebruikt)
Synchroon motor
De synchroon motor is een elektrische draaistroommotor. De rotor draait in tegenstelling tot de asynchrone draaistroommotor (of inductiemotor) synchroon of in de pas met het opgewekte draaiveld in de stator. De synchrone motor wordt het meest gebruikt als generator in het stroomnet maar ook voor elektrisch varen kom je hem veel tegen.
Aantal punten betreffende de synchroon motor.
Synchrone permanent magneet motor
Een rendement tot wel 95% en de motor is verhoudingsgewijs zeer compact en licht van gewicht.
Daarmee zijn ze ook zeer geschikt voor toepassing in POD's
Niet stil veroorzaken een hoge pieptoon die niet of nauwelijks weg kan worden gefilterd
Motoren zijn hoogtoerig, reductie of halvering van capaciteit is vaak het gevolg
Tevens gaat het voltage bij hoge vermogens omhoog op dit moment is 20Kw de grens bij 48Volt maar dient er wel een reductie van 3:1 te worden toegepast.
Frequentie gestuurde toerenregeling is uiterst complex en dus nog kostbaar;
De motoren zijn thans beschikbaar in vermogens tot en met ettelijke tientallen kW's;
Bij vermogens vanaf + 10 kW worden ze veelal vloeistof gekoeld, en dienen te worden gecombineerd met een warmtewisselaar en 2 pompen (1 x Koelvloeistof en 1 x buiten water)
Om dit artikel over welk type elektromotor voor elektrisch varen te schrijven hebben wij diverse bronnen gebruikt. Wikipedia, Bellman, De stille boot.
Door
Ludo Marien
op
29 Nov 2020
Beste,
Wij zijn al in ver gevorderde gesprekken over magneet motor met een firma in Slovenië , maar zouden liever dichter bij huis een firma vinden !!!!
Wij hebben een combie kruiser 1250 een stalen boot van ong 11 ton met klikspan voorzien van twee Peugeot motoren van elke 90 pk , wij overwegen om hem om te bouwen naar electiciteit motor met ong de zelfde vermogens en liefst een magneet motor hebben jullie daar ook kennis over
Mvg
Ludo Marien
Reageren
Door
Andre Kuijt
op
14 Jun 2020
Beste Reinier, Als je de gegevens van de boot naar ons stuurt kan ik aangeven welk vermogen er nodig is om je boot elektrisch voort te stuwen.Mvg,
Andre Kuijt | AK Maritime Service
Reageren
Door
Julius
op
12 Jun 2020
Goedenavond, wat is er nodig of aan te raden voor een oude aluminium sloep van 7,5 m. Er zit nu een Timray 27pk inboard diesel in.
Reageren
Door
Aat de Man
op
26 May 2020
Goed dag, ik zou graag een indicatie hebben voor een elektrische motor in mijn staverse jol van 6m. 2.3 ton. Meestal vaar ik 3 tot 5 uur per dag , lage snelheid in rustig water.
Reageren
Door
Sergey
op
06 Feb 2020
Goedenavond!
Vertel me, is het mogelijk om een elektromotor en zijn kracht op mijn boot te installeren?
Boot 13x4.1, gewicht 25 ton.
Een 120 pk sterke dieselmotor is nu geïnstalleerd.
Met vriendelijke groet, Sergey.
Reageren
Door
a willems
op
11 Dec 2019
ik heb een kolomboormachine van 380v aansluiting die ik naar 220 v wil verbouwen . De gegevens van de 380v moter zijn : AEG typ AD 71nz 4 driehoek y 220v/380v 2,4/1.4 A 450 watt 1330 omw/min s6-40% 50hz . kan ik hier een conesator op aansluiten . of een andere moter plaatsen . ik wil liefst niet teveel vermogen verliezen. Er zijn motoren te krijgen van 0.37 kw (0.5)pk of 0.55 kw (0.75)pk . wat raad u me aan welke keuze.
Reageren
Door
P Zwinkels
op
10 Sep 2019
Zoek voor n stalen “Westlander” van 12,80x2,25 de juiste electromotor. Welke raadt u mij aan?
Reageren
Door
R Hoos
op
19 Jul 2019
Ik heb een oude sleepboot 17 mtr en wil deze d.m.v elektra motor en zonnepanelen een nieuw schoon leven geven wat zijn de kosten en haalbaarheid?
Reageren
Door
reinier gerritsen
op
14 Jun 2020
beste heer hoos, ik heb iets dergelijks, 14 meter, is het je gelukt??
Reageren
Door
reinier gerritsen
op
14 Jun 2020
beste heer hoos, ik heb iets dergelijks, 14 meter, is het je gelukt?? en hoe ??
Ik zoek ookwel electrische systeem voor mijn zeilboot van 8 meter. Deze heeft normaal een 6pk motor
Reageren
Door
Van Blerk
op
26 Dec 2018
Beste,
We varen met een Hurley 750. Welke motor komt in aanmerking en wat is de ramingsprijs om omtebouwen. Wegens de specifieke panne, raad men aan de motort te vervangen (Volvo penta mb2/50s)
Bedankt
Reageren
Door
Andre
op
04 Jan 2019
De vraag is niet zomaar te beantwoorden Erik, dan zullen we wat meer gegevens nodig hebben van de boot. huidige gemonteerde aandrijving. gewicht afmetingen etc. Stuur dit anders eens per mail naar ons toe dan kijken we ernaar voor je.Mvg,
Andre Kuijt
AK Maritime Service
Reageren
Door
Schraepen Willy
op
12 Nov 2018
goeie dag,wat is er nodig om een zeilboot van8m om te bouwen
met een electro systeem ?
Reageren
Door
Kris Baetens
op
27 Jun 2019
Dat is krek wat ik nu ook wilde vragen :-)
Reageren
Door
Andre
op
04 Dec 2018
Uw aanvraag is via mail beantwoord.
Reageren
Door
sevenhans
op
15 Nov 2019
heb etap 24i Normaal 8pk motor deze is in winterstalling en ik zoek nu electro motor om deze winter uit haven te geraken zonder te moeten roeien , welke elektromotor zou je mij aanraden ? vriendelijke groet Steve
Reageren
Door
JB
op
01 Feb 2021
Hi Steve, hoe ben je 'gevaren?
Reageren
Door
Alexander
op
19 Sep 2022
Geachte heer,
Ik heb een boot van ca. 2500 kg. met twee schroefassen. Momenteel is het 2 maal V8 benzine.
Ik zit te denken aan een refit. Is elektrisch een optie? En kan er bij tijd en wijlen ook plane gevaren worden?
Reageren
Door
Andre Kuijt
op
19 Sep 2022
Beste Alexander,boot van 2500kg is op zich prima elektrisch voort te stuwen. Maar snelvaren en elektrisch vergt een heel groot accupakket. Ik weet niet hoeveel ruimte er aan boord is om accu's te plaatsen? Daarbij moeten deze accu's ook geladen kunnen worden om zo'n groot accupakket te kunnen laden zal er ook een 380volt laadmogelijkheid aanwezig moeten zijn op de ligplaats. Tevens op de plekken waar eventueel overnacht wordt. Ja het is mogelijk maar heeft zijn prijs en zeker ook zijn beperkingen.
Ludo Marien
op 29 Nov 2020Andre Kuijt
op 14 Jun 2020Julius
op 12 Jun 2020Aat de Man
op 26 May 2020Sergey
op 06 Feb 2020a willems
op 11 Dec 2019P Zwinkels
op 10 Sep 2019R Hoos
op 19 Jul 2019reinier gerritsen
op 14 Jun 2020reinier gerritsen
op 14 Jun 2020Andre Kuijt
op 19 Jul 2019Andre Kuijt
op 12 May 2019Leo huls
op 11 May 2019Van Blerk
op 26 Dec 2018Andre
op 04 Jan 2019Schraepen Willy
op 12 Nov 2018Kris Baetens
op 27 Jun 2019Andre
op 04 Dec 2018sevenhans
op 15 Nov 2019JB
op 01 Feb 2021Alexander
op 19 Sep 2022Andre Kuijt
op 19 Sep 2022