Elektrisch varen is HOT! Elektrisch varen was deze maand zelfs in het nieuws bij de NOS en dan nog wel in het acht uur journaal. Acht uur journaal dat is gewoon prime time! Dit geeft wel aan dat elektrisch varen steeds meer begint te leven in Nederland. Onderzoek toont zelfs aan dat procentueel gezien er zelfs meer boten elektrisch varen dan elektrische auto’s op de weg rijden, elektrische boten tot wel 3x vaker.
Elektrisch varen is HOT!
Steeds meer mensen zien het voordeel van elektrisch varen. Elektrisch varen geeft veel meer rust tijdens het varen. Ga je elektrisch varen hoor je opeens het water weer kabbelen, de vogels en eenden om je heen kwetteren in plaats van het ronken van de boot motor. Tijdens het varen kun je gewoon een normaal gesprek voeren met elkaar zonder harder te moeten praten. Wij begrijpen wel dat elektrisch varen aan populariteit aan het winnen is.
De markt voor elektrisch varen
Ook in de markt voor elektrisch varen zie je steeds meer beweging. Is natuurlijk ook logisch, wanneer er meer producten op de markt verkocht worden zal er ook meer geïnvesteerd worden in de sector van elektrisch varen producten. We zien steeds vaker dat een sloep niet alleen maar meer met een benzine buitenboordmotor of een diesel inboord motor wordt aangeboden. Vaak word ook de keuze voor een elektrisch versie op de prijslijst vermeld. Maakt u de keuze voor elektrisch dan zult u stiller kunnen varen maar zorgt er ook nog eens voor dat het water schoner blijft.
Er komen steeds meer mogelijkheden en aanbieders voor elektrisch varen producten, wat ook weer gunstig is voor de consument want op termijn zal dit betekenen dat de prijs ook gaat dalen. We zien het nu bijvoorbeeld bij Torqeedo welke hun elektrische buitenboordmotoren aangepast hebben en deze nu ook als POD motor leveren tegen een zeer concurrende prijs. Tevens heeft Torqeedo recent de 10kw elektrische buitenboord motor aan het assortiment toegevoegd. Wat betekend dat ook de zwaardere sloepen nu makkelijk elektrisch aangedreven kunnen worden middels een elektrische buitenboordmotor.
Electric only route
Recent (juni 2016) is de eerste officiele electric only vaarroute geopend in Friesland. Heeg – Oudega – Heeg dit is de eerste van 3 electric only vaarroutes in Friesland. De 2de electric only vaarroute de Bûtenfjildroute (Grutte wielen naar de Swemmer) zal naar verwachting eind 2016 geopend worden en is ten noorden van Hurdegaryp. De plannen voor de 3de electric only Reidmarroute liggen klaar. Deze zal worden gerealiseerd tussen Bolsward en Oudega over de voormalige kano route. De Reidmarroute zal onder andere over de meertjes It Flied, het Reidmar en het Sipkemar gaan. Dit geeft aan dat ook overheden denken dat electrisch varen HOT! gaat worden door hier op in te springen met electrisch varen only routes.
SEFF Stifting Elektrysk Farre Fryslan
In Friesland is er een stichting die het elektrisch varen in de provincie promoot. De stichting heeft als doel het promoten van elektrisch en hybride varen in de provincie Friesland. Dit gericht op duurzame ontwikkeling van de watersport, Rust op het water en het verlagen van de belasting voor het milieu door de watersport recreant. Tevens probeert het SEFF ervoor te zorgen dat er meerdere laadpunten komen voor elektrisch varen waar de boot opgeladen kan worden. Vergroten van het kwaliteit aanbod aangaande electric only routes, innovaties in de praktijk brengen en testen en duurzame energie opwekking. Ook dit soort stichtingen zorgen ervoor dat het elektrisch varen gepromoot word en zo bijdraagt en het steeds toegankelijker worden van elektrisch varen voor iedereen.
SEFF heeft ook onderzoeken gedaan naar de hoeveelheid elektrisch / hybride varende schepen in Nederland. In dit onderzoek worden de kleine motoren onder 1kw niet meegerekend. Het meest recente onderzoek is van dec 2014 en voor 2015 en 2016 is een schatting gedaan. In 2014 waren er 9138 elektrisch/hybride varende schepen waarvan 4570 met elektrische buitenboordmotor en 4570 met binnenboordmotor. Voor 2015 is een schatting gemaakt dat dit al op 11000 zat waarvan 6050 met elektrische buitenboordmotoren en 4950 met binnenboordmotoren. Voor 2016 is de prognose 12000 waarvan 6600 met elektrische buitenboordmotor en 5400 met inboordmotor, hiervan zijn er 2700 in Friesland in 2016.
Elektrisch verhuur boten
Een prima manier om het elektrische te “ervaren” is om eens een boot te huren voordat u de keuze maakt om over te stappen op elektrisch varen. Er komen steeds meer bedrijven die hun verhuurvloot volledig elektrisch hebben. Dan wel niet noodgedwongen door de regelgeving in de gemeentes. Giethoor, Kalenberg zijn bijvoorbeeld gebieden waar je alleen sloep verhuur mag doen wanneer deze elektrisch zijn aangedreven.
Een andere promotor van elektrisch varen is Happy Whale. Happy Whale is recent gestart met een project in Friesland. Het heeft tot doel om binnen nu en 2 jaar een verhuurvloot van 200 elektrische varende sloepen te realiseren. Happy Whale wil dit uiteindelijk landelijk doortrekken en ook in andere provincies dit concept uitrollen. Happy Whale is een investeringsmaatschappij die ondernemers de mogelijkheid geeft om tegen een kleine investering een elektrisch varende verhuurvloot op te bouwen en een deel van de exploitatie inkomsten gaat dan weer terug naar Happy Whale. Hierdoor is het voor veel ondernemers bereikbaarder geworden om een elektrische verhuurvloot aan te schaffen.
Is elektrisch varen dus HOT?
Ja wij denken dat elektrisch varen in Nederland HOT is. Misschien beter gezegd het elektrisch varen begint steeds meer te leven in Nederland. Dat zien wij als bedrijf gespecialiseerd in elektrisch varen natuurlijk graag. Zorg wel dat u de eventuele installatie laat doen bij een bedrijf wat goed staat aangeschreven. Er zijn de laatste jaren heel wat bedrijven het elektrisch varen er ook maar bij gaan doen want dat is een groeimarkt. Deze hebben niet altijd de juiste kennis of leveren de juiste kwaliteit. Ga altijd op zoek naar referenties van bedrijven en ga niet alleen af op de prijs. Ook bij elektrisch varen geldt goedkoop kan aan het einde duurkoop zijn. Bijvoorbeeld als u een accupakket al na 2 -3 jr moet vervangen door een verkeerd geïnstalleerde acculader.
Wenst u nou meer informatie over de mogelijkheden voor uw boot om deze om te bouwen naar elektrisch varen neem dan gerust contact met ons op.