Elektrische buitenboord motoren 2016 | AK Maritime Service
arrow_drop_up arrow_drop_down
8 maart 2016 

Elektrische buitenboord motoren 2016

Voor het jaar 2016 zijn er weer een aantal vernieuwingen op het gebied van elektrische buitenboord motoren. Wij zullen hieronder een aantal elektrische buitenboord motoren 2016 behandelen welke danwel vernieuwd zijn, danwel volledig nieuw zijn in 2016.

Elektrische buitenboord motoren 2016

Torqeedo komt met een nieuwe 10kw elektrische buitenboord motor welke eind april/begin mei 2016 beschikbaar komt. Bellmarine heeft recent zijn nieuwe elektrische buitenboordmotor gepresenteerd welke in een range van 5 – 20kw komt. Treflux heeft op basis van zijn torqjet ringmotor een vernieuwd type op de markt gebracht en hier komt ook een elektrische buitenboord motor versie van op de markt in 2016. Tevens is er vorig jaar door Minn Kota de EO motor geïntroduceerd waar nog niet veel over geschreven, dus neem ik deze ook voor het gemak maar even mee als nieuw voor 2016. Dan hebben we natuurlijk ook nog de nieuwe elektrische buitenboord motoren van e-propulsion uit Hong Kong welke in de markt gezet gaan worden door Drinkwaard motoren.

Torqeedo 10kw elektrische buitenboord motor

Torqeedo cruise 10.0 10KW elektrische buitenboordmotor

Voor 2016 heeft Torqeedo de cruise elektrische buitenboord motoren range uitgebreid met een 10Kw (leverbaar vanaf eind april). Nadat in 2015 de Torqeedo cruise motoren volledig vernieuwd zijn en hierdoor stukken verbeterd en bedrijfszekerder zijn geworden heeft Torqeedo hierop voortgeborduurd met een nieuwe toevoeging aan de range met een 10kw elektrische buitenboord motor.

De motor is vervaardigd uit vrijwel alleen maar aluminium componenten, zoutwater bestendig en de hele motor is IP67. Torqeedo beloofd uitmuntende prestaties van deze nieuwe telg in de cruise familie. De 10kw motor is vergelijkbaar met een 20pk verbrandings motor en kan gebruikt worden voor schepen tot wel 10ton. Hierdoor word het voor steeds meer boten simpel mogelijk om over te stappen op elektrisch varen, wanneer er nu gebruik word gemaakt van een conventionele buitenboord motor. Torqeedo heeft het voltage van de motor op 48volt weten te houden en de motor heeft zelfs een kortstondig piek vermogen van 12kw.

De 10kw komt zoals alle cruise remote modellen met een afstandsbediening met uitgebreid display waarop de snelheid (GPS), vaartijd resterend, gebruikte vermogen, accu percentage/voltage af te lezen is. De motor komt er in kort (38,5cm), lang (51,2cm) en extra lang staart (63,9cm). Alleen een 10kw motor vraagt wel een behoorlijk accupakket, Torqeedo adviseert 4x Torqeedo lithium polymeer power accu 26-104 of 8x 12volt 200ah AGM accu’s. Met dat accupakket kunnen de volgende vaartijden worden verwacht: slow +/- 8uur, volgas 48min. Zoals alle Torqeedo modellen is ook deze uit te rusten met een Torqtrac waarbij u in een app alle vaargegevens kan zien en bijhouden waar u vaart op de kaart.

Bellmarine elektrische buitenboord motoren 5 – 20kw

Bellmarine elektrische buitenboord motor 10kw

Bellmarine heeft recent op basis van zijn saildrive motoren een nieuwe range elektrische buitenboord motoren geïntroduceerd. Deze buitenboord motor kan tot wel 180 graden draaien waardoor manoeuvreren met de boot en het nemen van haakse bochten zeer makkelijk word. De motor van Bellmarine is echt ontworpen voor zware toepassingen, heeft een laag toerental en hierdoor kan er een schroef tot wel 18inch worden gemonteerd. Door de grote schroef en het lage toerental is de motor zeer efficient claimt de fabrikant.

Bij het ontwerp is gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen als RVS en zeewaterbestendig aluminium. Optioneel kan de elektrische buitenboord motor ook voorzien worden van een RVS cavitatie plaat en of touwsnijder. De motor is eventueel zelfs leverbaar met een klapschroef. De 5 tot 15kw is een 48 volt versie de 20kw is een 96volt motor. Vanaf de eerste foto’s gezien ziet het er wel uit als een vrij lompe motor en niet zo gestroomlijnd als bijvoorbeeld de nieuwe Torqeedo 10Kw outboard. Ook de montage plaat van de motor is niet standaard buitenboord motor bracket dus er zullen wat aanpassingen nodig zijn aan de boot wanneer u de huidige verbrandings buitenboordmotor wilt vervangen door een exemplaar van Bellmarine. Daarbij zijn ook de koelslangen aan de buitenkant van de motor niet een heel mooi gezicht.

Wel door Bellmarine aangegeven is het vooral bedoelt voor professioneel gebruik en zal 9 van de 10 motoren weggewerkt worden in een bun of iets dergelijks. Wij zijn heel benieuwd naar de eerste ervaringen. De Bellmarine drive master ultimate motoren hebben zich de afgelopen jaren wel bewezen dus qua motor zal het wel goed zitten. Wij zijn alleen ook zeer benieuwd naar de overbrenging en de ophanging hoe dat in de praktijk gaat werken.

Treflux torqjet ringmotor elektrische buitenboord motor

Elektrische buitenboord motoren 2016 Treflux

Treflux heeft op basis van de oude Torqjet ringmotor een doorontwikkeling gemaakt en deze komt er ook in een elektrische buitenboord motor versie. De nieuwe ringmotor heeft een volledig nieuw aluminium huis wat zeewater bestendig is. Het bijzondere aan de ringmotor is dat de schroef niet door een as word aangedreven maar in de ring zelf draait. Hierdoor is de motor zeer compact, vrijwel trillingsvrij en u zult vrijwel geen last hebben van iets in de schroef. De motor heeft geen overbrenging en heeft hierdoor dus ook geen olie of vet in de motor, wat ook beter is voor het milieu.

De elektrische buitenboord motor is in eerste instantie ontwikkeld op basis van de RevoOpti140 en komt in een 24volt (2,5KW) en 48volt (4,3KW) versie. De motor is in samenwerking met de Italiaanse buitenboord motor bouwer Selva ontworpen. Het is een simpele plug en play motor geworden. Hang de motor aan de normaal ophangplek voor de buitenboord motor sluit de accu’s aan en varen maar. Treflux claimt een efficiency van wel 92% maar dat moet de praktijk nog gaan uitwijzen. Eerdere ring motoren waren ook niet zo efficiënt als dat er voorspelt werd. De regelaar (piktronic SAC1) is mooi weggewerkt onder de motorkap en aan de voorkant van de kap voorzien van een display. Op het display is verschillende informatie zichtbaar van voltage, amperage, accu status, rpm’s van de motor en ook de tijd is zichtbaar.

Minn Kota EO (electric outboard)

Minn Kota EO elektrische buitenboord motor

Eind 2015 geïntroduceerd in Amerika de Minn Kota EO (electric outboard) elektrische buitenboord motoren van Minn Kota in een vermogen vergelijkbaar met 1/2pk (12volt) en 1pk (24volt) ze zijn zowel geschikt voor zoet als voor zout water. Beide motoren komen in een shaft lengte van 36″. Minn Kota noemt ze elektrische buitenboord motor, ik vind ze persoonlijk aan de kleine kant om buitenboord motor te heten en is het nog steeds meer een trolling motor.

De motor is eigenlijk ontwikkeld omdat steeds meer mensen de vismotoren (trolling motors) van Minn Kota ook als hoofd voorstuwing gingen gebruiken. Daar zijn de vismotoren niet voor gemaakt deze zijn ervoor gemaakt om met laag vermogen de boot op zijn plek te houden of langzaam vooruit/achteruit te varen. Wanneer ze als hoofd voortstuwing gebruikt worden moeten ze over een langere periode volgas draaien en daar zijn ze niet voor geschikt en gaan ze stuk.

De tiller van de Minn Kota EO kan omhoog tot 45 graden en kan ook nog worden uitgeschoven. Bovenop de motor zit een drukknop om de ladingstoestand van de accu in de gaten te houden. Deze werkt redelijk maar vergeet niet om de motor stop te zetten voordat u gaat testen anders geeft hij niet aan wat hij aan hoort te geven. Ook de EO is voorzien van digital maximizer zoals de meest Minn Kota modellen tegenwoordig. Hierdoor is de motor traploos regelbaar en kunnen langere vaartijden worden gehaald dan met een 5-standen vooruit en 3-achteruit. De motor is voorzien van een efficiënte propeller welke voorzien is van een opofferingsanode deze zorgt voor zorgeloos vaarplezier en tevens het zeewaterbestendige aluminium beschermt.

E-propulsion spirit 1.0 elektrische buitenboord motor

ePropulsion spirit1 elektrische buitenboord motor

De in Hong Kong geproduceerde epropulsion spirit 1 zagen wij eind 2015 voor het eerst op de METS in Amsterdam daarna kwam hij ook voorbij op de Boot Holland in Leeuwarden, waar hij gepresenteerd werd door Drinkwaard motoren. De Spirit 1.0 lijkt in de basis wel wat op de Torqeedo travel modellen. Alleen is hij voorzien van een grotere demontabele accu met ruim 1000wh aan capaciteit wat voor nu bijna het dubbele is als Torqeedo heeft op de 1003 modellen. Wat ook bijzonder aan de accu is geeft E-propulsion aan is dat de accu onzinkbaar is. De gashendel is niet afneembaar zoals bij Torqeedo maar hij is klapbaar zodat de motor compact word om makkelijk mee te nemen of op te bergen aan boord.

De motor zou maar een geluidniveau moeten produceren van 60 dB. Van wat wij bij de demonstratie op Boot Holland hoorde komt dit aardig in de buurt met de werkelijkheid. Wij waren toen namelijk verbaasd over het lage geluidsniveau.  De spirit 1.0 is vergelijkbaar met een 3pk verbrandingsmotor. Heeft een totaal gewicht van +/- 19,5kg en komt in kort (65cm) en langstaart (77,5cm) op de markt. De motor draait maximaal 1200 toeren per minuut. Met deze batterij moeten de volgende vaartijden kunnen worden gehaald: volgas 1 uur, half gas 5 uur en word er langzaam gevaren dan zou een vaartijd van 17 uur mogelijk moeten zijn. Al met al ziet het uiterlijk er een beetje uit als een goedkope kloon van Torqeedo. We zijn tzt wel zeer benieuwd naar de ervaringen vwb vaartijd. Ook qua onderhoud en hoe de motor/accu zich houd in de verschillende condities.

Elektrische buitenboord motoren 2016 brengen wel wat veranderingen in de markt. Er zijn steeds meer leveranciers die de toekomst zien in elektrische aandrijving op wat voor manier dan ook. Dat is gunstig voor bedrijven welke verschillende merken aanbieden. Hierdoor zijn ze niet aan 1 merk gebonden. Maar ook voor de consument als er meer geproduceerd gaat worden, is meestal het gevolg dat de prijs naar beneden gaat.

Heeft u nog toevoegingen/aanvullingen op ons blog bericht geef dit gerust aan ons door. Dit kan via bijvoorbeeld het contact formulier.

Over de schrijver
Andre Kuijt directeur / eigenaar van AK Maritime service. Technische dienstverlening voor de beroepsvaart / scheepswerven en rederijen tevens elektrisch varen specialist. AK Maritime Service bestaat sinds 2009 en is in die jaren uitgegroeid tot een brede service verlener. Door de interesse in het elektrisch varen heeft Andre de laatste jaren heel veel ervaring en informatie vergaard die hij regelmatig met de buitenwereld deelt in de vorm van blogs en artikelen.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies