Elektrisch varen is dat de boot wordt voortgestuwd door een elektrische motor. De aandrijving van de boot wordt verzorgt door een elektromotor in plaats van een een benzine of dieselmotor. De elektro motor word gevoed door stroom uit batterijen (accu's). Elektrisch varen is rustig, milieu bewust en geen hinder van veel geluid en uitlaatgassen meer. Dus u kunt varen en genieten zonder een hinderend motor geluid en uitlaatgassen van de verbrandingsmotor.
Voorstuwing systemen
De boot kan voortgestuwd worden door bijvoorbeeld een elektrische buitenboord motor. Daar leest u alles over op de pagina elektrische buitenboord motor. De boot kan worden voortgestuwd door een inboard motor met een schroefas. U kunt alles lezen over de verschillende elektromotoren welke gebruikt worden voor de inboard systemen op de pagina welk type motor voor elektrisch varen. Tevens zijn er ook nog systemen met een motor onder de boot de zogenaamde POD systemen.
Accu systemen
1 van de belangrijkste onderdelen om te genieten van elektrisch varen is het accu pakket. Wanneer u naar een systeem gaat kijken voor elektrisch varen. Zorg dan goed dat u uw wensen duidelijk maakt en dat hier het accupakket ook goed op afgestemd word. Wanneer het accupakket niet afgestemd is op wensen zult u geen plezier beleven aan het elektrisch varen. Bij dit accupakket dient dan ook een goede lader geleverd te worden die op zijn beurt dan weer afgestemd is op het accupakket. Wij hebben een pagina gemaakt waar u alles te weten komt over de verschillende type accu's met ieder zijn voors en tegens. Welk type accu.
Vragen over elektrisch varen?
Heeft u vragen over wat is elektrisch varen? Neem dan gerust contact met ons op. Gebruik daarvoor het contact formulier of de gegevens onderaan de pagina.
Door
Tjalling
op
31 Oct 2020
Ik heb een Scherpel 6.20 vlet (met 40 pk benzine motor); ik overweeg elektrisch te gaan varen. Op de site van Scherpel is een vergelijkbare vlet te koop met een Bellmarine 3.6 kw. Wat adviseert u mij? Dank alvast, Tjalling
Reageren
Door
Andre Kuijt
op
01 Nov 2020
Beste Tjalling,
Bedankt voor je bericht. Als ik de boot zie en inschat zou een 4 - 5 kw motor voldoende zijn om elektrisch te gaan varen. Hieronder even een berekening rekening houdend met een een accupakket wat wat extra gewicht mee brengt t.o.v. de huidige configuratie:Lengte waterlijn 6 Meter
Gewicht (totaal) 1350 Kg.
Rompsnelheid 11,02 Km.H.
Economische snelheid 7,72 Km.H.
Vermogen @ rompsnelheid 4,428 Kw.
vermogen @ Economische snelheid 1,512 Kw.Zoals te zien is in de berekening is er 1,5kw nodig voor de economische snelheid. Om aan de rompsnelheid te komen is er ruim 4 kw nodig. Die 4 kw is ook nodig om tijdig te kunnen stoppen in geval van nood.De grootte van het accupakket wordt bepaald door de wens hoe lang er gevaren moet kunnen worden. Als er bijvoorbeeld 6 uur gevaren moet kunnen worden dan is het 6 x 1,5 kw = 9 kWh accucapaciteit minimaal benodigd. Dan spreek ik over bruikbare capaciteit. Een accu mag nooit 100% ontladen worden, wanneer je een goede deep cycle accu neemt is dat zo'n 80% dus 9 kWh / 0,8 = 11,25 kWh wat neer komt op zo'n 300Ah accupakket op 48 volt.Daar zijn verschillende merken en type voor te leveren. Van luchtgekoelde motoren (Waterworld, Hollex, Vetus) of watergekoelde motoren (Combi, Bellmarine)
Reageren
Door
Peter
op
23 May 2020
Wat een mooie site! Wat voor motor heb ik nodig in een Interboat 17? Dacht aan Bellmarine 3,6 Kwh. Of adviseert u meer?
Reageren
Door
Andre Kuijt
op
24 May 2020
Beste Peter,In de interboat zou ik een 4kw motor installeren. Kijk en vergelijk even goed de prijzen van de verschillende aanbieders. In deze vermogens klasse zou ik kiezen voor een luchtgekoelde motor. Hierdoor is er geen koelwater pompje nodig wat altijd moet draaien en wat meer geluid produceert dan de aandrijving zelf.Ik heb u ook even een mail gestuurd.Mvg,
Andre Kuijt
AK Maritime Service
Reageren
Door
w.p. van der Valk
op
24 Dec 2019
Welke motor heb ik nodig voor.een. fellowship 27 ?
Reageren
Door
Andre Kuijt
op
24 Dec 2019
Beste heer van der Valk, bedankt voor uw bericht en interesse in elektrisch varen. Ik ga er in dit geval even vanuit dat er een binnenboord motor is geinstalleerd in de Fellowship 27. Om de economische snelheid te halen is er ongeveer 1,7 kw nodig. Om de rompsnelheid te halen is er rond de 5 kw nodig. Om wat over te hebben bij slecht weer, wind tegen, stroom tegen etc. Zou ik in dit geval de Water World 7,5kw adviseren. Zie hier de folder: https://media-01.imu.nl/storage/akmaritimeservice.nl/1714/waterworld-2019-ak-maritime-service.pdfIk zal u ook nog even een mail sturen met deze informatie.Mvg,
Andre Kuijt
Tjalling
op 31 Oct 2020Andre Kuijt
op 01 Nov 2020Peter
op 23 May 2020Andre Kuijt
op 24 May 2020w.p. van der Valk
op 24 Dec 2019Andre Kuijt
op 24 Dec 2019