Wat kost elektrisch varen is een vraag die wij vaak gesteld krijgen. Dat is een vraag die niet zomaar met 1 antwoord te beantwoorden is. Bij elektrisch varen zijn er vele factoren die uiteindelijk de prijs bepalen.
Wat kost elektrisch varen en de factoren die dat bepalen
- Type installatie (inboard, POD motor stuurbaar/niet stuurbaar,elektrische buitenboord motor)
- Hoe lang wilt u kunnen varen (accupakket)
- Wat moet er aan de boot aangepast worden om elektrisch te gaan varen
Type installatie: Eerst moet er bepaald worden welk vermogen er voor het elektrisch varen nodig is, dat kunt u simpel uitreken met onze rekentool elektrisch varen. Daarbij zijn er vele verschillende soorten aandrijvingen waarmee je elektrisch kan gaan varen. Er zijn al vele verschillende type elektromotoren voor elektrisch varen (DC permanent magneet motor, DC permanent magneet disc motor, A-synchroonmotor, en de synchroonmotor u leest daar alles over op onze blogpagina welk type motor voor elektrisch varen) Deze verschillende elektromotoren zijn dan weer verwerkt in verschillende type elektrische aandrijvingen: inboard motor, POD motor stuurbaar en niet stuurbaar en de elektrische buitenboordmotor.
Wanneer u nu een schroefassysteem heeft en niet teveel wil aanpassen aan de boot en de mogelijkheid heb om nog wat accu’s hier en daar kwijt te kunnen dan kunt u kosten technisch gezien het best overstappen op een inboard motor. Heeft u nu een motorkist maar geen ruimte voor accu’s dan kan de keuze misschien wel zijn voor een POD stuurbaar danwel niet stuurbaar om zo de motorruimte te kunnen gebruiken voor het accupakket.
Hoe lang wilt u elektrisch kunnen varen: Het accupakket word ook bepaalt door meerdere factoren, welke motor heeft u gekozen moet deze een voeding hebben van 24volt, 48volt, 96volt etc. Hoe lang wilt u varen met het accupakket. Dan moet daarbij ook rekening gehouden worden met het type accu (AGM, semi tractie, vol tractie en Lithium) en het peukert effect van de accu. Maar een beperkende factor van het accupakket kan ook het gewicht zijn natuurlijk, want een goede accu voor elektrisch varen bevat meestal veel lood waardoor hij geschikt is om diep ontladen te worden maar wat wel inhoudt dat hij ook zwaar is.
Wat moet er aan de boot aangepast worden om elektrisch te gaan varen: Bij de ene boot is het alleen een kwestie van oude diesel/benzine motor eruit, motor steunen aanpassen, accu’s en acculader plaatsen en het geheel aansluiten en klaar. Maar er zijn ook schepen waarbij het schip eerst geschikt gemaakt dient te worden voor het elektrisch varen. Denk daarbij aan plaatsing van de motor, plaatsing van de accu’s, plaatsing van de acculader, plaatsing van de regelaar voor de elektromotor. De mate waarin u zelf wat kan doen en wat uitgevoerd dient te worden door een specialist.
Zoals u ziet is er niet makkelijk een antwoord te geven op de vraag wat kost elektrisch varen? Wat ik hieronder wel nog even wil laten zien zijn een aantal voorbeeld prijzen van schepen met verschillende lengtes en verschillende type aandrijvingen. (Prijsniveau 2015)
10mtr reddingssloep met een vaartijd van +/- 3hr:
Lengte waterlijn | 10.0 | m | |
waterverplaatsing (schatting) | 6,000 | kg | |
rompsnelheid | 14.0 | km/uur | |
kruissnelheid | 8.0 | km/uur | |
Benodigd vermogen voor rompsnelheid | 20.0 | KW | |
Benodigd vermogen voor kruissnelheid | 4.5 | KW |
DriveMaster Ultimate 10Kw incl. regelaar, display. Joystick en waterkoeling | € 5,250 | | | | |
Fundering en koppeling met huidige schroefas (stelpost) | € 1,750 | | | | |
Accu’s 8 x 6V 400 Ah | € 3,100 | | | | |
lader 48V 40 A | € 800 | | | | |
bekabeling en divers aansluitmateriaal (stelpost) | € 300 | | | | |
| | | | | |
Totaal materiaal | € 11,200 | | | | |
| | | | | |
Installatie (stelpost) | € 2,200 | | | | |
| | | | | |
Totaal excl BTW | € 13,400 | | | | |
21% BTW | € 2,814 | | | | |
Totaal incl BTW | € 16,214 | |
5.20 mtr Antaris sloep elektrische aandrijving +/- 5hr vaartijd:
Lengte waterlijn | 5.2 | m | |
waterverplaasting (schatting) | 800 | kg | |
maximale rompsnelheid | 11 | km/uur | |
kruissnelheid | 7,0 | km/uur | |
Motor vermogen | 4.2 | KW | |
Voltage | 48 | V | |
Benodigd vermogen voor rompsnelheid | 4.5 | KW | |
Benodigd vermogen voor kruissnelheid | 1.4 | KW |
DriveMaster ulimate 4,2 48V | € 4,495.00 | | | | |
trojan deepcycle natte loodzuur accu’s 8 stuk’s 6V 225 Ah | € 1,187.50 | | | | |
lader 48V 30A | € 550.00 | | | | |
koppeling met huidige schroefassyteem | € 250.00 | | | | |
bekabeling en klein aansluit materiaal | € 150.00 | | | | |
walstroom aansluitingsset met aardlek | € 275.00 | | | | |
| | | |
Kosten | € 6,907.50 | | | | | |
| | | |
aansluiten installatie (stelpost) (*) | € 1,700.00 | | | | | |
| | | | | |
Totaal excl BTW | € 8,450.00 | | |
21% BTW | € 1,774.50 | | |
Totaal incl BTW | € 10,224.50 |
Stalen zeilboot 5.8mtr met elektrische buitenboord motor en +/- 4hr vaartijd:
Lengte waterlijn | 5.8 | m | |
waterverplaasting (schatting) | 2500 | kg | |
maximale rompsnelheid | 11 | km/uur | |
kruissnelheid | 7.5 | km/uur | |
Motor vermogen | 4 | KW | |
Voltage | 48 | V | |
Benodigd vermogen voor rompsnelheid | 8 | KW | |
Benodigd vermogen voor kruissnelheid | 2 | KW |
Torqeedo Cruise 4.0RL met remote gashendel | € 3,016.53 | | | | | | | | | |
deepcycle AGM loodaccu’s 3 stuks 12V 160 Ah C20 | € 1,880.00 | | | | | | | | | |
lader 48V 30A | € 551.43 | | | | | | | | | |
bekabeling en klein aansluit materiaal | € 100.00 | | | | | | | | | |
walstroom aansluitingsset met aardlek schakeling | € 325.00 | | | | | | | | | |
| | | | | | |
Kosten | € 5,872.96 | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | |
Arbeid (stelpost) excl reiskosten | € 1,200.00 | | |
| | | | | |
Totaal excl BTW | € 7,072.96 | | | | |
21% BTW | € 1,485.32 | | |
Totaal incl BTW | € 8,558.28 |
Houten zeilboot 5mtr met POD motor vaarduur +/- 3hr:
Lengte waterlijn | 5 | m | |
waterverplaasting (schatting) | 500 | kg | |
maximale rompsnelheid | 10 | km/uur | |
kruissnelheid | 7 | km/uur | |
Motorvermogen | 1.6 | KW | |
Voltage | 24 | V | |
Benodigd vermogen voor rompsnelheid | 1.6 | KW | |
Benodigd vermogen voor kruissnelheid | 0.8 | KW |
Motor Kraütler GPV 1,6 kW | € 3,510.00 | | |
Meerprijs klapschroef | € 580.00 | | | | | | |
Accupakket deepcycle AGM 2 stuks 12V á 160 Ah | € 630.00 | | | | | | | | |
lader 24V 20A | € 315.00 | | | | |
bekabeling en klein aansluit materiaal | € 100.00 | | | | |
walstroom aansluitset | € 150.00 | | | | |
| | | |
Kosten(excl. arbeid t.b.v. installatie/aansluiten) | € 5,285.00 | | |
| | | | | | |
Totaal excl BTW | € 5,285.00 | | |
21% BTW | € 1,109.85 | | |
Totaal incl BTW | € 6,394.85 |
Wat kost elektrisch varen is een vraag die dus niet zomaar te beantwoorden is
De vraag wat kost elektrisch varen is er een die niet zomaar te beantwoorden is zoals in de tekst hierboven is beschreven. Ik hoop wel dat het wat duidelijker geworden wat ongeveer de kosten zijn om elektrisch te gaan varen en de dingen waar rekening mee gehouden dient te worden om uw boot elektrisch te gaan laten varen. Heeft u naar aanleiding van deze blogpost nog vragen neem dan gerust contact met ons op.
Andre Kuijt directeur / eigenaar van AK Maritime service. Technische dienstverlening voor de beroepsvaart / scheepswerven en rederijen tevens elektrisch varen specialist. AK Maritime Service bestaat sinds 2009 en is in die jaren uitgegroeid tot een brede service verlener. Door de interesse in het elektrisch varen heeft Andre de laatste jaren heel veel ervaring en informatie vergaard die hij regelmatig met de buitenwereld deelt in de vorm van blogs en artikelen.
Jan
op 28 Aug 2017Andre
op 28 Aug 2017Patrick
op 12 Jul 2018