14 november 2015 

Wat kost elektrisch varen?

Wat kost elektrisch varen is een vraag die wij vaak gesteld krijgen. Dat is een vraag die niet zomaar met 1 antwoord te beantwoorden is. Bij elektrisch varen zijn er vele factoren die uiteindelijk de prijs bepalen.

Wat kost elektrisch varen en de factoren die dat bepalen

  • Type installatie (inboard, POD motor stuurbaar/niet stuurbaar,elektrische buitenboord motor)
  • Hoe lang wilt u kunnen varen (accupakket)
  • Wat moet er aan de boot aangepast worden om elektrisch te gaan varen

Type installatie: Eerst moet er bepaald worden welk vermogen er voor het elektrisch varen nodig is, dat kunt u simpel uitreken met onze rekentool elektrisch varen. Daarbij zijn er vele verschillende soorten aandrijvingen waarmee je elektrisch kan gaan varen. Er zijn al vele verschillende type elektromotoren voor elektrisch varen (DC permanent magneet motor,  DC permanent magneet disc motor, A-synchroonmotor, en de synchroonmotor u leest daar alles over op onze blogpagina welk type motor voor elektrisch varen) Deze verschillende elektromotoren zijn dan weer verwerkt in verschillende type elektrische aandrijvingen: inboard motor, POD motor stuurbaar en niet stuurbaar en de elektrische buitenboordmotor.

Wanneer u nu een schroefassysteem heeft en niet teveel wil aanpassen aan de boot en de mogelijkheid heb om nog wat accu’s hier en daar kwijt te kunnen dan kunt u kosten technisch gezien het best overstappen op een inboard motor. Heeft u nu een motorkist maar geen ruimte voor accu’s dan kan de keuze misschien wel zijn voor een POD stuurbaar danwel niet stuurbaar om zo de motorruimte te kunnen gebruiken voor het accupakket.

Hoe lang wilt u elektrisch kunnen varen: Het accupakket word ook bepaalt door meerdere factoren, welke motor heeft u gekozen moet deze een voeding hebben van 24volt, 48volt, 96volt etc. Hoe lang wilt u varen met het accupakket. Dan moet daarbij ook rekening gehouden worden met het type accu (AGM, semi tractie, vol tractie en Lithium) en het peukert effect van de accu. Maar een beperkende factor van het accupakket kan ook het gewicht zijn natuurlijk, want een goede accu voor elektrisch varen bevat meestal veel lood waardoor hij geschikt is om diep ontladen te worden maar wat wel inhoudt dat hij ook zwaar is.

Wat moet er aan de boot aangepast worden om elektrisch te gaan varen: Bij de ene boot is het alleen een kwestie van oude diesel/benzine motor eruit, motor steunen aanpassen, accu’s en acculader plaatsen en het geheel aansluiten en klaar. Maar er zijn ook schepen waarbij het schip eerst geschikt gemaakt dient te worden voor het elektrisch varen. Denk daarbij aan plaatsing van de motor, plaatsing van de accu’s, plaatsing van de acculader, plaatsing van de regelaar voor de elektromotor. De mate waarin u zelf wat kan doen en wat uitgevoerd dient te worden door een specialist.

Zoals u ziet is er niet makkelijk een antwoord te geven op de vraag wat kost elektrisch varen? Wat ik hieronder wel nog even wil laten zien zijn een aantal voorbeeld prijzen van schepen met verschillende lengtes en verschillende type aandrijvingen. (Prijsniveau 2015)

10mtr reddingssloep met een vaartijd van +/- 3hr:

Lengte waterlijn10.0m
waterverplaatsing (schatting)6,000kg
rompsnelheid14.0km/uur
kruissnelheid8.0km/uur
Benodigd vermogen voor rompsnelheid20.0KW
Benodigd vermogen voor kruissnelheid4.5KW
DriveMaster Ultimate 10Kw incl. regelaar, display. Joystick en waterkoeling€ 5,250 
Fundering en koppeling met huidige schroefas (stelpost)€ 1,750
Accu’s 8 x  6V 400 Ah€ 3,100
lader 48V 40 A€ 800
bekabeling en divers aansluitmateriaal (stelpost)€ 300
Totaal materiaal€ 11,200
Installatie (stelpost)€ 2,200
Totaal excl BTW€ 13,400
21% BTW€ 2,814
Totaal incl BTW€ 16,214

5.20 mtr Antaris sloep elektrische aandrijving +/- 5hr vaartijd:

Lengte waterlijn5.2m
waterverplaasting (schatting)800kg
maximale rompsnelheid11km/uur
kruissnelheid  7,0km/uur
Motor vermogen4.2KW
Voltage48V
Benodigd vermogen voor rompsnelheid4.5KW
Benodigd vermogen voor kruissnelheid1.4KW
DriveMaster ulimate 4,2 48V                   4,495.00
trojan deepcycle natte loodzuur accu’s 8 stuk’s 6V 225 Ah                    1,187.50
lader 48V 30A                       550.00
koppeling met huidige schroefassyteem                      250.00
bekabeling en klein aansluit materiaal                      150.00 
walstroom aansluitingsset met aardlek                      275.00 
Kosten                  6,907.50 
aansluiten installatie (stelpost) (*)                   1,700.00
Totaal excl BTW                  8,450.00
21% BTW                  1,774.50
Totaal incl BTW                10,224.50

Stalen zeilboot 5.8mtr met elektrische buitenboord motor en +/- 4hr vaartijd:

Lengte waterlijn5.8m
waterverplaasting (schatting)2500kg
maximale rompsnelheid11km/uur
kruissnelheid  7.5km/uur
Motor vermogen4KW
Voltage48V
Benodigd vermogen voor rompsnelheid8KW
Benodigd vermogen voor kruissnelheid2KW
Torqeedo Cruise 4.0RL met remote gashendel                   3,016.53 
deepcycle AGM loodaccu’s 3 stuks 12V 160 Ah C20                   1,880.00
lader 48V 30A                       551.43  
bekabeling en klein aansluit materiaal                      100.00 
walstroom aansluitingsset met aardlek schakeling                      325.00 
Kosten                  5,872.96 
Arbeid (stelpost) excl reiskosten                   1,200.00
Totaal excl BTW                  7,072.96
21% BTW               1,485.32
Totaal incl BTW              8,558.28

Houten zeilboot 5mtr met POD motor vaarduur +/- 3hr:

Lengte waterlijn5m
waterverplaasting (schatting)500kg
maximale rompsnelheid10km/uur
kruissnelheid  7km/uur
Motorvermogen1.6KW
Voltage24V
Benodigd vermogen voor rompsnelheid1.6KW
Benodigd vermogen voor kruissnelheid0.8KW
Motor Kraütler GPV 1,6 kW                   3,510.00
Meerprijs klapschroef                      580.00
Accupakket deepcycle AGM 2 stuks 12V á 160 Ah                       630.00
lader 24V 20A                       315.00
bekabeling en klein aansluit materiaal                      100.00
walstroom aansluitset                       150.00
Kosten(excl. arbeid t.b.v. installatie/aansluiten)                  5,285.00
Totaal excl BTW                  5,285.00
21% BTW                  1,109.85
Totaal incl BTW                  6,394.85

Wat kost elektrisch varen is een vraag die dus niet zomaar te beantwoorden is

De vraag wat kost elektrisch varen is er een die niet zomaar te beantwoorden is zoals in de tekst hierboven is beschreven. Ik hoop wel dat het wat duidelijker geworden wat ongeveer de kosten zijn om elektrisch te gaan varen en de dingen waar rekening mee gehouden dient te worden om uw boot elektrisch te gaan laten varen. Heeft u naar aanleiding van deze blogpost nog vragen neem dan gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Andre Kuijt directeur / eigenaar van AK Maritime service. Technische dienstverlening voor de beroepsvaart / scheepswerven en rederijen tevens elektrisch varen specialist. AK Maritime Service bestaat sinds 2009 en is in die jaren uitgegroeid tot een brede service verlener. Door de interesse in het elektrisch varen heeft Andre de laatste jaren heel veel ervaring en informatie vergaard die hij regelmatig met de buitenwereld deelt in de vorm van blogs en artikelen.
Jan
Door

Jan

op 28 Aug 2017

Beste Andre, Leuke site met veel leerzame informatie. Momenteel overweeg ik de aanschaf van een meerdehands "Barkas" (ontwerp Huitema) van ruim 9,2 meter. Voor het varen op fluisterroutes en het manoevreren in havens en sluizen zou ik graag een electrische aandrijving inbouwen, maar de diesel (Mitsubishi 44 kW) moet verder wel operationeel blijven voor de langere afstanden. Hebben jullie ervaringen en suggesties voor de benodigde toevoegingen en aanpassingen aan het schip? Bij voorbaat dank Groeten Jan

Andre
Door

Andre

op 28 Aug 2017

Beste Jan,Dan zou het een soort van Hybride kunnen worden. Daar zijn van Krautler oplossingen voor Zie onderaan deze pagina voor een plaatje: https://akmaritimeservice.nl/krautler-elektrische-aandrijvingen/of van Water World electronics met een elektromotor achterop de huidige motor gebouwd.mvg André Kuijt

Patrick
Door

Patrick

op 12 Jul 2018

Info ,voor een boot van 8 meter en 6000 kg is een asynchroon motor van 5.5 kw 380 volt meer dan voldoende . Ik ben bezig met zo'n installatie ,regeling gebeurt via frequentie regelaar en de stroom van een groep ,verbruik 1,3 liter per uur , snelheid 14 km ..bij veel weerstand kan de moter op 60 hz draaien wat mij nog zo'n 1,5 kw extra geeft ,

Reactie plaatsen