Vandaag 13-2-2016 zijn wij naar Boot Holland in Leeuwarden geweest en onze interesse gaat dan natuurlijk altijd uit naar de elektrisch varen producten op Boot Holland. Wij zijn weer een aantal leuke, mooie en interessante dingen tegen gekomen welke wij hieronder zullen benoemen.
Torqeedo pod op de stand van de stille boot
Torqeedo toonde zijn nieuwe fixed pod motor voor het eerst aan de Nederlandse consument op Boot Holland.
Pod motoren zijn motoren die onder de boot tegen de romp gemonteerd worden. Hiermee zijn deze motoren ruimte besparend, eenvoudig te monteren en een voordelige alternatief voor een elektrische- of diesel inboard motor met schroefasinstallatie of een saildrive.
Torqeedo Cruise FP (Fixed Pod) komt er in vermogens van 2, 4 en 10 kW, voor boten tot resp. 2, 4 en 10 ton waterverplaatsing. Hierdoor zijn ze de POD motoren geschikt voor sloepen, motorkruisers en zeiljachten. Torqeedo Cruise FP elektrische motoren zijn licht, compact en leverbaar met vaste schroef of voor zeilboten met een klapschroef. De motoren hebben een ongeëvenaarde efficiency en dus actieradius als de Torqeedo elektrische buitenboord motoren waarvan ze afgeleid zijn. Ook de andere Torqeedo voordelen zoals: robuust gebouwd, zeewaterbestendig en voorzien van een boordcomputer met ingebouwde GPS waarop: Snelheid, resterende actieradius en verbruik digitaal is af te lezen op het display, danwel op de eigen smartphone/tablet via de Torq Trac app. En niet onbelangrijk: deze zeer kwalitatieve producten vormen ook nog een prijsdoorbraak vergeleken met het bestaande aanbod. De Cruise 2.0 (€3200,-) en 4.0 FP (€3600,-) worden leverbaar vanaf mei 2016, de Cruise 10.0 FP (€6600,-) volgt later in de zomer van 2016.
Elektrische aandrijving van Water World Electronics
Op verschillende stands op Boot Holland kwamen wij de elektrische aandrijvingen tegen van Water World Electronics. Ingebouwd in een sloep, op de stand van Mien Skip en op nog wat plaatsen kwamen wij de producten tegen.
Water world electronics elektrische aandrijvingen worden in Nederland geproduceerd, zijn er in verschillende uitvoeringen en vermogens van 2,5 t/m 10kw. Het systeem is plug en play en door de geringe afmetingen is er bij vervanging van de huidige dieselmotor in de boot meestel nog ruimte in de motorkist voor de accu’s ook. Dit plug-and-play powerunit is een zeer compact en slim aandrijfsysteem.
Je start het met een digitale sleutel. Je geeft gas en schakelt met één hendel, elektronisch en zonder kabels of storende potmeters. Net als in de nieuwste elektrische auto’s en op e-bikes toont de display het verbruik, onvoordelig vaargedrag en de gevolgen daarvan voor de actieradius. Als na enige uren snel varen de batterijcapaciteit te fors aangesproken wordt, brengt de door ons in te stellen regelaar het vermogen terug tot een niveau waarop je gegarandeerd weer de thuishaven of een andere bestemming kunt bereiken. De regelaar is adaptief en meedenkend. Hij voorkomt leeg varen. Extra gas geven, om snel een kanaal over te steken bijvoorbeeld, blijft altijd mogelijk.
Hybride aandrijving bij Drinkwaard motoren
Op de stand van Drinkwaard motoren kwamen we een hybride aandrijving tegen. Bij een Hybride aandrijving komt er zowel een elektrische motor als diesel/benzine motor in de boot voor de aandrijving. Met deze hybride aandrijving worden tijdens het varen op de verbrandingsmotor ook gelijk de accu’s weer opgeladen.
Voordelen van dit hybride systeem zijn:
Geruisloos varen bij gebruik elektromotor, volledig nederlands geproduceerd, rendement van 90% (branche gemiddelde 70%) en het zeer soepel schakelen tussen elektrisch en verbrandingsaandrijving.
Het systeem word standaard compleet geleverd met: Elektromotor met meedenkend motor management, duidelijke display met digitale sleutel (anti diefstal), bedieningshendel met canbus systeem (dus geen potmeter) en waterkoeling. De prijzen van deze systemen zijn voor de 2,5 kw € 5450,- incl BTW, 5kw € 5650,- incl BTW 10kw € 5950,- incl BTW. Hoe lang kan hier dan elektrisch mee gevaren worden. Als voorbeeld een Primeur tender van 7 mtr en 1300kg, hier is 1,5 kw voor nodig om op de economische vaarsnelheid te komen en is de 2,5kw elektromotor toereikend. Bij een geinstalleerd pakket van 4x 12 volt accu’s van 230ah kunt uw vrijwel een dag (5-6 uur) elektrisch varen.
Ook kwamen wij op de stand van Drinkwater motoren de nieuwe elektrische buitenboord motor Spirit 1 van ePropulsion tegen. Wij waren uitermate verrast door deze Torqeedo cloon. Wanneer de motor draait word er vrijwel geen geluid geproduceerd. De spirit 1 is een elektrische buitenboord motor met geïntegreerde accu. Hij is uitermate geschikt voor voortstuwing van boten tot max 1,5 ton. De Spirit 1 is voorzien van een afneembare batterij van 1000 watt. Hiermee kun je dus 1 uur volgas varen. Op de motor zit een multifunctioneel display en de motor word compleet geleverd met schroef, accu, oplader en intelligente sleutel.
Mien Skip
Mien Skip elektrisch varen zoals jij dat wilt van SEFF (stifting Elektrysk Farre Friesland). Mien Skip is een uniek elektrisch varen concept, waarmee u heel voordelig een sloep bouwt van aluminium, staal, hout of kunstof. Dat kunt u zelf doen, of nog leuker, samen met vrienden of collega’s. Maar u kunt ook een deel uitbesteden of helemaal laten bouwen. De aandrijving is altijd elektrisch, maar kan in elke vorm worden ingebouwd: buiten- of binnenboordmotor danwel een POD motor onder de boot. Het markante ontwerp van de tekentafel van Vripack, de vermaarde scheepsontwerpers uit Sneek. Een doordacht design waarmee u samen in korte tijd een prachtige sloep bouwt en helemaal naar eigen wens inricht. Mien Skip kan in 60 manuren gebouwd worden door middel van een snijpakket. Dit snijpakket word aangeleverd door Mien Skip en kost € 12.500,- vermeerderd met een bedrag van €500,- borg. Dit is als verzekering om er voor te zorgen dat de boot daadwerkelijk elektrisch varend gebouwd gaat worden. Het bedrag krijg je na inspectie van het schip terug. Behalve het snijpakket krijg voor die € 12.500,- ook een accupakket en een standaard stuurinrichting. De goedkoopste elektrische aandrijving welke geadviseerd word voor het Mien Skip is een Torqeedo elektrische aandrijving.
HappyWhale
HappyWhale wil een bijdrage leveren aan het maatschappelijk belang om het watertoerisme te verduurzamen en de leefomgeving te verbeteren. Nergens anders in Nederland is de concentratie van watersport zo groot als in Friesland. De provincie Friesland heeft onder andere met het Friese Merenproject grote ambities waar het gaat om schoon en stil varen. De keuze voor Friesland als ‘launching’ provincie is dan ook een logische stap. Het Fûns Skjinne Fryske Enerzjy (FSFE) zal optreden als cofinancier van dit project. Met deze financiering van HappyWhale onderschrijft het FSFE het belang van de doelstelling van HappyWhale om de watersport in Friesland versneld te verduurzamen. HappyWhale wil 200 elektrisch aangedreven sloepen voor de verhuur in Friesland. De eerste sloepen zullen komende zomer al gaan varen.
Bovenstaande waren een aantal producten / diensten welke ons positief opvielen aangaande elektrisch varen. Heeft u aanvullingen en/of opmerkingen op onze blogpost dan horen wij dat graag. Dat kan in een reactie op dit blog of vul het contact formulier in op onze site.
Joop
op 15 Feb 2016Andre
op 15 Feb 2016