Elektrisch varen gelezen in de media deel 3
arrow_drop_up arrow_drop_down
30 april 2019 

Elektrisch varen gelezen in de media deel 3

We hebben weer een aantal artikelen voor u op en rijtje gezet aangaande elektrisch varen gelezen in de media. Waaronder de onderstaande artikelen:

  • Waterlijn Amersfoort gaat elektrisch varen

    Waterlijn amersfoort elektrisch varen

    Copyright: Waterlijn Amersfoort

    De rondvaartboten van Waterlijn in Amersfoort gaan de komende jaren ook volledig over op elektrisch varen. Na een proefvaart met een elektrische rondvaartboot welke zeer goed bevallen is er besloten in de komende jaren ieder jaar een 2-tal schepen om te bouwen. De huidige aandrijving zal worden vervangen voor een volledig elektrische aandrijving. De ombouw gaat veel geld kosten, dat is niet alleen ombouw van de boten maar ook de laadmogelijkheid bij de ligplaats. De gemeente Amersfoort kondigde een tijd geleden het verbod van fossiele brandstoffen al aan voor de waterwegen. De stichting kreeg en krijgt tot nu toe dispensatie voor deze regel, maar wil zelf ook graag een vermindering van de Co2 uitstoot bewerkstelligen. 2de voordeel van het elektrisch varen is dat het ook nog eens veel stiller is.

    Gelezen en meer info op: https://www.ad.nl/amersfoort/waterlijn-gaat-elektrisch-varen~aaa9cc16/

    Pure electric tanker

    Pure elektrische tanker Groot Ship design

    Copyright: Groot Ship design

    Groot ship design heeft voor een klant een volledig elektrisch aangedreven tanker ontwikkeld. De tanker zal worden aangedreven door 2 elektrische azimuth thrusters 350kW per stuk en een elektrische boegschroef van 130kW. Er wordt een lithium accupakket geïnstalleerd en als back-up een generator voor wanneer de spanning in de accu’s te laag wordt. Het schip krijgt een lengte van 60 meter. Doordat bunker tankers op zee hun lading over pompen en daarna weer terug gaan naar de haven zijn dit prima schepen om met een elektrische aandrijving uit te rusten. Tijdens het laden kunnen de accu’s weer geladen worden en daarna weer naar buiten gaan om hun lading af te geven. Deze schepen zitten niet weken aan 1 stuk op zee.

    Gelezen op: https://www.grootshipdesign.nl/2019/01/31/groot-ship-design-supplies-pure-electric-tanker-design-for-japan/

    ePropulsion Pod drive

    ePropulsion elektrische pod aandrijving

    copyright: ePropulsion

    De gevestigde orde zoals Torqeedo en Krautler hebben er op het gebied van POD motoren een concurrent bij. Bij de Elektrische buitenboordmotoren waren ze al een concurrent maar ze hebben nu ook een 2-tal POD motoren ontwikkeld. De pod drive 1.0 en 3.0.  De speerpunten van ePropulsion zijn: ruimtebesparend, geruisloos en onderhoudsvrij. Nou denk ik persoonlijk dat een POD nooit volledig onderhoudsvrij kan zijn, na verloop van tijd zullen er toch afdichtingen moeten worden vervangen om te voorkomen dat er water in de motor kan komen. Geruisloos zal het ook niet helemaal zijn maar over het algemeen zijn ze wel stiller als de concurrentie als bijvoorbeeld de Torqeedo motoren. De POD is er nu in 1kw en 3kw versie vergelijkbaar met een 3 en 6pk motor. De 3pk is volgens ePropulsion geschikt voor boten tot 1,5 ton. Dat lijkt mij persoonlijk wel wat ambitieus. Maar is wel vergelijkbaar met wat Torqeedo ook aangeeft. Wat ze bij ePropulsion hebben gedaan is eigenlijk de buitenboordmotor genomen en daar het bovenste stuk vanaf gezaagd en een montage stuk op gemonteerd zodat de motor onder de boot te monteren is. Bij de 1.0 is de regelaar geïntegreerd en bij de 3.0 is er een losse regelaar tussen de motor / accu / gashendel.

    Gelezen op: https://www.epropulsion.com/pod-drive

    Solar impact

    Solar impact elektrisch aangedreven op zonnestroom

    Copyright © solar impact

    Een Zwitserse onderneming die zich bezig houdt met zonne-energie heeft naar eigen zeggen een jacht ontwikkeld wat eindeloos kan varen op de zon. Een aluminium catamaran van bijna 24 meter. Uitgerust met 2x 500kW voortstuwing en een accupakket van 800kWh en volledig bedekt met zonnepanelen voor het opwekken van de stroom. De boot zou een topsnelheid moeten kunnen halen van 22 knopen. Ik denk alleen dat bij die snelheid de zon het verbruik niet echt bij kan houden en het batterijpakket snel leeg zal zijn. Om met het schip een snelheid van 5kn te varen is ongeveer 20kW nodig. De zonnepanelen kunnen een piek leveren van 32kWh. Met een snelheid van 5kn ben je wel even bezig om de wereld rond te varen. Daarbij moet je ook niet teveel dagen met slecht weer hebben. Maar dan vaar je wel volledig zonder fossiele brandstoffen en totaal geen uitstoot. Maar of dit dure jacht een echte bestseller gaat worden betwijfel ik.

    Gelezen op: https://www.solarimpact-yacht.com/

     

     

 

Lees ook elektrisch varen gelezen in de media deel 1 en gelezen in de media deel 2

Over de schrijver
Andre Kuijt directeur / eigenaar van AK Maritime service. Technische dienstverlening voor de beroepsvaart / scheepswerven en rederijen tevens elektrisch varen specialist. AK Maritime Service bestaat sinds 2009 en is in die jaren uitgegroeid tot een brede service verlener. Door de interesse in het elektrisch varen heeft Andre de laatste jaren heel veel ervaring en informatie vergaard die hij regelmatig met de buitenwereld deelt in de vorm van blogs en artikelen.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies