We hebben weer een aantal artikelen voor u op en rijtje gezet aangaande elektrisch varen gelezen in de media. Waaronder de onderstaande artikelen:
-
-
- Elektrisch aangedreven vrije val reddingboot voor schip of platform
- Elektrisch aangedreven onderzeeboten
- Elektrisch varen, zeilen of toch atoom aandrijving. Hoe gaat de zeevaart minder CO2 uitstoten?
- Volledig elektrisch aangedreven Maril NXT 7 “stadse stekkersloep”
Elektrisch aangedreven vrije val reddingsboot voor schip of platform
De firma My elektroboat en Torqeedo hebben een vrije valboot van Verhoef voorzien van een elektrische aandrijving. De vrije valboot is voorzien van een 80kW Torqeedo deep blue systeem met 3 lithium accupakketten. Dat geeft deze ruim 10ton zware boot een snelheid van 16km/hr. Grote voordeel is het comfort voor de inzittenden, door het ontbreken van de geluiden en trillingen van de verbrandingsmotor. Het zorgt voor een kostenreductie in onderhoud. De grootste kostenpost tot wel 75% bij de vrijeval boten is onderhoud aan de verbrandingsmotor. Doordat de elektrische aandrijving vrijwel geen onderhoud nodig heeft zorgt is dus voor een behoorlijke kosten reductie.
Gelezen op: http://my-electroboat.com/erfahrungsberichte/fallrettungsboot-mit-elektroantrieb/ (in het duits) en ook op: https://www.verhoef.eu/freefall-lifeboats/verhoef-launches-first-electric-powered-freefall-lifeboat (in het engels)
Elektrische aangedreven onderzeeboten
Met het veranderen van de accutechniek kunnen in de toekomst onderzeeboten volledig elektrisch aangedreven worden zonder de tussenkomst van verbrandingsmotoren. Hierdoor worden de onderzeeboten stiller en dus moeilijker op te sporen. Uit onderzoek van Nevesbu blijkt dat een overstap van diesel elektrisch naar volledig elektrisch met accu’s veel meer voordelen kan hebben dan vaak werd gedacht. Sven Los deed onderzoek naar de haalbaarheid van het vervangen van de diesel aandrijving voor lithium accu’s. In zijn onderzoek ging hij uit van een onderzeeër van 1800 ton en die kon tot wel 3 weken onderweg zijn voordat hij opnieuw moest laden. Door het verwijderen van de diesel motoren voor het opwekken van de stroom worden de systemen simpeler, minder onderhoud en er hoeft geen brandstof aan boord te zijn waardoor regelmatig trimmen ter compensatie van het brandstofverbruik ook niet meer nodig is. Het volledig op accu’s varen heeft ook als voordeel dat er niet meer met regelmaat naar de oppervlakte gevaren hoeft te worden om de accu’s op te laden met de generator zoals bijvoorbeeld wel het geval was bij de Walrus klasse. De uitdaging zit hem nu nog in de accu’s om deze zo veilig mogelijk te maken om ook goed gebruikt te kunnen worden in een onderzeeër. Los verwacht binnen 10 jaar dat het mogelijk is om de onderzeeer volledig op accu’s te gaan laten varen.Gelezen op: http://www.maritiemnederland.com/techniek-innovatie/goede-vooruitzichten-voor-elektro-onderzeeboot/item3130
Elektrisch varen, zeilen of toch atoom aandrijving? Hoe gaat de zeevaart minder CO2 uitstoten?
De grootste rederij ter wereld wil in 2050 CO2 neutraal de wereld rondvaren. De afgelopen jaren is Maersk er al in geslaagd om de uitstoot per vervoerde container 47% te verminderen. Maar dat is dus nog maar het begin. Op dit moment is de handelsvloot verantwoordelijk voor een uitstoot van 870 miljoen ton CO2 dat is ongeveer 2,5% van de mondiale uitstoot. Dit zal dus flink omlaag moeten om de klimaatdoelstellingen te gaan halen. Maar hoe gaan ze dit doen? Elektrisch varen, zeilen of toch atoom aandrijving?
Volledig elektrisch varen op batterijen zal hem niet gaan worden op korte termijn voor de commerciële vaart. De afstand van bijvoorbeeld Rotterdam naar Hong Kong is gewoon te lang om dit zonder het laden van de batterijen vol te kunnen houden. Daarbij moeten de accu’s ook nog eens geladen worden met CO2 vrij opgewekte stroom anders heeft het nog geen nut op het terugdringen van de CO2 uitstoot.
Zeilend dan misschien? Zeilen kan door de masten een probleem zijn omdat dit teveel ruimte inneemt en er dus te weinig ruimte overblijft voor de lading. Eventueel een aantal fletner rotors installeren. Kokers welke draaien door de wind en een generator aandrijven. Alleen zal je daar maximaal 10-30% van het benodigde vermogen mee op kunnen wekken dus meer als een sailassist zal ook dat niet worden.
Of toch andere brandstoffen zoals bijvoorbeeld waterstof? Waterstof met een brandstofcel? Biobrandstof, is daar dan wel voldoende van voorhanden? Kernenergie? Er zijn vele mogelijkheden maar de tijd zal het leren wat uiteindelijk de beste oplossing gaat zijn. Lees het hele verhaal via onderstaande link.
Volledig elektrisch aangedreven Maril NXT 7 “stadse stekkersloep”
Aquatec de bouwer van de Maril sloepen zet in op elektrisch varen. Met deze Maril NXT 7 blijkt dat ook de wat grotere en ietwat zware sloep (1800kg) prima elektrisch voort gestuwd kan worden. Er is een 10kW water world electronics luchtgekoelde motor geinstalleerd met een 450ah Zenith AGM accupakket. Dit accupakket is met een beetje beleid (9km/h) voldoende voor 8 uur vaarplezier voordat er weer geladen dient te worden. De prijs van de elektrische versie t.o.v. de 27pk dieselversie is wel €7500 hoger maar hiermee zijn de vaarkosten wel weer een stuk lager. Doordat het opladen van de boot minder kost dan diesel en het onderhoud kost minder.
Bij veel wind en tegenstroom lopen de verbruikscijfers wel snel op en is de actieradius minder. Maar als je dan wat gas terug neemt tot bijv. 6km/h zakt het verbruik ook weer wat terug. Volgas loopt de sloep zo’n 12km/h maar dan is er ook een verbruik van 154A en zijn de accu’s snel leeg.
De Maril NXT 7 is zeer stil dat je het water en de vogels om je heen duidelijk hoort. De ruime actieradius van de sloep maakt dat de toekomst voor sloepen elektrisch is.
-
Lees ook gelezen in de media deel 1 en gelezen in de media deel 3.
Marina
op 29 Jan 2019