27 april 2020 

Elektrisch aangedreven Corsiva 475 met een Torqeedo buitenboord motor

We krijgen regelmatig de vraag of een Corsiva 475 of vergelijkbare sloepen van een ander merk ook elektrisch aan te drijven zijn. Ja dat kan zeker. We hebben recent een elektrisch aangedreven Corsiva 475 opgeleverd met een Torqeedo elektrische buitenboordmotor.

Elektrisch aangedreven Corsiva 475 met elektrische buitenboordmotor van Torqeedo cruise 2.0 RSDeze polyester sloepen worden vaak aangedreven door een “normale” verbrandings buitenboordmotor. In deze tijd waarin steeds meer gebieden volledig elektrisch varen verplicht wordt. Zoals bijvoorbeeld regio Vathorst. Liggeld in Amsterdam wat bijvoorbeeld een stuk minder duur is voor elektrisch aangedreven sloepen. Dit zorgt ervoor dat het steeds interessanter wordt om je sloep elektrisch aan te drijven door een elektrische buitenboordmotor. Met de mogelijkheden van tegenwoordig is het ook steeds beter mogelijk.

Elektrische buitenboordmotor van Torqeedo achter een Corsiva 475

Wij hebben voor deze polyester sloep gekozen voor de Torqeedo cruise 2.0. Een elektrische buitenboordmotor van 24volt welke al jaren op de markt is en in de afgelopen jaren een flink aantal updates ondergaan heeft. Hierdoor voor recreatief gebruik een serieuze optie geworden is. Een nadeel kan zijn de kunstof schroef. Als je de bodem raakt kan deze beschadigen. Het is wel een model wat ervoor zorgt dat de motor efficient functioneert. De vorm van de schroef bepaald hoe goed het koppel / vermogen van de elektromotor wordt overgebracht. Hoe efficiënter de motor en schroef combinatie hoe meer vaartijd je uit het accupakket kan halen. Dat is wat je uiteindelijk wilt zo lang mogelijk kunnen varen op je accupakket.

Hoe lang kan ik dan varen?

Dat is geheel afhankelijk van het geïnstalleerde accupakket. Wat wij vaak als stelregel aanhouden is 3x het geïnstalleerde vermogen als accucapaciteit. In dit geval komt dat neer op 3x2kw = 6kwh aan accu capaciteit. Je hebt dus 6kwh aan bruikbare capaciteit nodig om zo’n 8 uur op economische snelheid te varen en 3 uur volgas te kunnen varen. Voor het opladen houden we rekening dat deze zo en zo in 8 – 10 uur weer volledig geladen moet kunnen zijn. Dat als je s’avonds terugkomt van je vaartocht je de volgende ochtend wel weer op pad kan.

Torqeedo cruise achter een Corsiva 475 elektrisch aangedreven polyester sloepEven een heel technisch stukje ?

Bij accu’s wordt de capaciteit vaak aangegeven in ah (ampere uur). Om ah om te rekenen naar kwh (kilo watt uur) gebruikt je de capaciteit van de accu’s bijv. 385ah bij 20 uurs ontlading x 6 volt = 2,3 kwh per accu. Je hebt 4 accu’s om 24 volt te maken 2,2 x 4 = 9,2  kwh bij volledige ontlading. Nu mag je accu’s nooit helemaal leeg trekken dus niet 100% ontladen. Voor elektrisch varen gebruik je cyclische accu’s die tot wel 80% kunnen worden ontladen. 8,8 kwh x 0,8 (80% ontladen) 7,4 kwh. Dan is er nog zoiets als peukert effect. Omdat de capaciteit vaak aangegeven wordt in 20 uurs ontlading moet je ook rekening houden dat de accu bij een sneller ontlading minder capaciteit af kan geven. Als we dat meenemen zal dit accupakket van 4x 6 volt en 385ah uiteindelijk een bruikbare capaciteit hebben van zo’n 6kwh. Bij de verschillende type en merken accu’s zijn de ontlading soms maar 60% of 75% daar moet dan ook rekening mee gehouden worden. Ook is het peukert effect voor verschillende batterijen iedere keer anders. Meer uitleg daarover vind u op de peukert pagina.

Technisch verhaal uit ?

Wat kost het om mijn Corsiva 475 om te bouwen naar elektrische aandrijving?

De Torqeedo cruise 2.0 RS of RL afhankelijk van de spiegel hoogte kost € 3200 (langstaart + €50)
Daar komt een accupakket inclusief lader bij. Laten we het voorbeeld van 8 uur varen op economische snelheid nemen € 2500
Om het geheel veilig te kunnen laden adviseren wij om ook een walstroom aansluiting met zekering en aardlek te installeren € 250
Dan moet het geheel nog ingebouwd worden. Oude motor eraf, nieuwe motor erop, accu’s installeren en aansluiten, gashendel goede plek geven en alles controleren reken op zo’n 6 uur werk. 6x € 55,- = €330

Totaal kom je op een investering van zo’n € 6000,- Nu zal u gelijk zeggen dat is een hoop geld. Ja dat is het zeker, maar…

Investering voor elektrisch varen over meerdere jaren bekijken

Deze motor heeft in principe 1x in de 5 jaar onderhoud nodig. De accu’s zijn onderhoudsarm, het laden kost een fractie van het vullen van de brandstoftank. Ligt uw boot in Amsterdam dan is het havengeld een stuk minder hoog dan wanneer u een gewone buitenboordmotor heeft. Als dat over 10 jaar bekeken wordt met brandstof, onderhoud liggeld meegenomen dan komt de elektromotor zelfs minder duur uit.

Wilt u minder lang kunnen varen op een accupakket, bijvoorbeeld maar een 4 uur op economische snelheid dan zijn de kosten van het accupakket natuurlijk ook lager. Dan kunnen de accu’s minder groot zijn, de acculader kan kleiner in capaciteit. Dan zal de investering eerder in de buurt van de € 5000 komen.

Draagbare accu’s om thuis op te kunnen laden

Heeft u niet de mogelijkheid bij de steiger om uw accu’s op te laden. Dan kunt u ook kiezen voor een optie met draagbare lithium accu’s van Rebelcell. Rebelcell maakt al jaren lithium accu’s voor elektromotoren van visboten maar ook accu’s voor elektrisch varen met de grotere motoren zoals de Torqeedo cruise. Neem nou de 24V100 een 24 volt 100 ah lithium accu welke een bruikbare capaciteit van 2,49kwh heeft. Deze accu’s is draagbaar en thuis makkelijk op te laden met een acculader. Wanneer u 2 van deze accu’s in de boot zet heeft u een capaciteit van 5 kwh uur. Voldoende om 2,5 uur volgas te kunnen varen en 6-7 uur op economische snelheid rond te cruisen. De accu’s kosten per stuk € 2079,- excl lader. Dit maakt de investering wel een stukje hoger, maar als u bij de boot geen laadmogelijkheid heeft en wel elektrisch wilt varen een hele mooie oplossing.

Meer info over het elektrisch aandrijven van uw Corsiva 475

Wenst u meer informatie of graag de mogelijkheden voor je boot eens bespreken? Neem gerust contact op via de contact pagina of de button rechtsboven in het menu.

Hieronder nog een filmpje van een Corsiva 475 die elektrisch aangedreven wordt door een Torqeedo cruise 2.0.

Over de schrijver
Andre Kuijt directeur / eigenaar van AK Maritime service. Technische dienstverlening voor de beroepsvaart / scheepswerven en rederijen tevens elektrisch varen specialist. AK Maritime Service bestaat sinds 2009 en is in die jaren uitgegroeid tot een brede service verlener. Door de interesse in het elektrisch varen heeft Andre de laatste jaren heel veel ervaring en informatie vergaard die hij regelmatig met de buitenwereld deelt in de vorm van blogs en artikelen.
Reactie plaatsen