27 maart 2016 

Amsterdam verbiedt 2 takt motoren


Amsterdam verbiedt 2 takt buitenboord motoren vanaf 1 januari 2017. Alle pleziervaart moet dan voorzien zijn van een schonere motor. Wie na 1 januari 2017 nog vaart met een 2 takt motor riskeert een boete. Wij zien dit als een kans om elektrisch varen een boost te geven in Amsterdam. Niet alleen de watersport met 2 takt motoren heeft de gemeente Amsterdam op het oog. Zo willen ze ook de vervuilende 2 takt scooters gaan weren in de stad. Het is dus helemaal vervelend als je op een 2 takt scooter naar je bootje in de gracht wilt rijden, om daar te gaan varen met je boot welke is uitgerust met een 2 takt buitenboordmotor van voor 2007.

Amsterdam verbiedt 2 takt motoren de reden

Bij een 2 takt motor word benzine en olie verbrand. Door de 2-takt motoren te verbieden hoopt Amsterdam op een betere luchtkwaliteit en leefomgeving voor de Amsterdammers in de binnenstad. Uit onderzoek blijkt dat er vele motoren zijn met een minder schadelijke uitstoot van verontreinigende luchtdeeltjes,of zoals wij natuurlijk zullen zeggen “stap gelijk over op een elektrische buitenboord motor dan heeft u helemaal geen uitstoot meer”. Maar dat is onze persoonlijke mening natuurlijk.

Veel gestelde vragen omtrent 2-takt verbod Amsterdam

  • Hoe herken ik een 2-takt motor = Een 2takt motor herkent u aan het feit dat er mengsmering gebruikt word voor de brandstof. Dus als u een tank benzine heeft en daar moet olie bijgevoegd worden heeft u een 2-takt motor.
  • Geldt dit verbod voor alle 2-takt motoren? = Nee dit verbod geldt alleen voor motoren welke voor 2007 verkocht zijn en niet aan de Europese norm 2003/44/EC voldoen.
  • Welke soort motoren mogen dan nog wel? = Alle 4-takt motoren, alle dieselmotoren, alle 2-takt benzine motoren welke voldoen aan de europese norm 2003/44/EC.
  • Zijn dan alle vaarwateren in en rond Amsterdam verboden gebied? = Nee er zijn een aantal hoofdvaarroutes aangewezen te weten: De Kostverlorenvaartroute: vanaf het Binnen-IJ via het Westerkanaal, de Singelgracht, de Kattensloot, de Kostverlorenvaart, de Schinkel en het Nieuwe Meer naar de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. De Amstelroute: vanaf het Oosterdok via de Schippersgracht, de Nieuwe Herengracht en de Amstel naar Ouderkerk aan de Amstel.
  • Ik heb een boot met een ingebouwde 2-takt motor is dit dan ook verboden? = Nee het verbod geldt alleen voor buitenboordmotoren. De inbouw motoren vallen niet onder de nieuwe wet.
  • Geldt het verbod voor alle boten? = Nee passagiers en beroepsvaart gelden andere regels voor. Maar in de meeste gevallen zijn deze boten ook niet uitgerust met 2-takt motoren van voor 2007.

Handhaving door Waternet

De handhaving op het verbod zal uitgevoerd worden door Waternet. Amsterdamse bootbezitters zullen in mei en december worden geïnformeerd met een brief. Waternet schat dat er nog zo’n 1000 tot 1500 boten met een 2 takt buitenboord motor zijn in de Amsterdamse grachten. Het verbod geldt natuurlijk ook voor mensen van buiten Amsterdam die de grachten willen bevaren. Mensen die toch met een vervuilende 2 takt motor in de binnenstad varen na 1 januari 2017 kunnen rekenen op een boete.

Wij zijn wel heel benieuwd hoe de handhaving gaat lopen. Gaan ze alle 2-takt buitenboord motoren over 1 kam scheren? Er mogen in Nederland namelijk al vanaf 2007 geen 2 takt motoren zonder CE keurmerk meer verkocht worden. De nieuwe generatie 2 takt motoren zijn qua uitstoot soms nog schoner dan oudere 4 takt buitenboord motoren. De motoren die na 2007 geleverd zijn en voldoen aan de europese norm 2003/44/EC vallen niet onder dit verbod. Waternet zal vanaf januari 2017 gaan controleren en wanneer u de wet overtreed krijgt u een bekeuring van €220,-.

Amsterdam verbiedt 2 takt motoren, ruilen voor een torqeedo travel

Kans voor elektrisch varen?

Nu Amsterdam 2 takt motoren gaat verbieden zien wij dat als een kans voor elektrisch varen u ook? Wij willen bezitters van de vervuilende 2 takt motoren graag adviseren over welke elektrische buitenboord motor het beste is om hun huidige motor te vervangen, neem daarvoor gerust contact met ons op. Bijvoorbeeld wanneer u nu een 4PK 2-takt buitenboord motor heeft kunt u deze bijvoorbeeld prima uitwisselen voor een Torqeedo Travel 1003 elektrische buitenboord motor. Deze is vergelijkbaar met uw huidige vermogen en dan vaart u nog schoon ook. Wij hebben ook een aantal complete elektrische buitenboordmotor sets op een rijtje gezet met de daarbij behorende prijzen.

Ondertussen worden er steeds meer initiatieven opgestart om het elektrisch varen te promoten in Amsterdam. Hieronder ziet u een aantal daarvan.

Doorvaren.nl

Doorvaren.nl is een initiatief gestart, om elektrische buitenboordmotoren als betaalbaar alternatief voor de huidige 2 takt motoren bereikbaar te gaan maken. Kijk eens op hun site: doorvaren.nl

Amsterdam vaart schoon

UW OUDE 2-TAKT IS GELD WAARD

Vanaf 1 januari 2017 geldt in de Amsterdamse binnenstad een verbod op het gebruik van tweetakt buitenboordmotoren. De gemeente heeft als doel om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren door deze oude, vervuilende motoren te laten vervangen door een schone elektrische aandrijving. Torqeedo pakt nu als grootste aanbieder van elektrische buitenboordmotoren die handschoen op en komt met een aantrekkelijk aanbod voor de bezitters van deze motoren. Niet alleen in Amsterdam, maar in heel Nederland! www.amsterdamvaartschoon.nl


Elektrisch varen wordt de verplichting vanaf 2025

Amsterdam wil zijn luchtkwaliteit drastisch verbeteren en heeft daar een groot plan voor gemaakt. Voor de boten komt dit erop neer dat je vanaf 2025 volledig elektrisch door de stad moet gaan varen. Heb je voor die tijd al een ligplaats en vignet in Amsterdam dan komt er een overgangsregeling tot 2030. Amsterdam geeft aan dat ze druk bezig zijn om meer laadplekken te realiseren om deze boten ook allemaal op te kunnen laden.

Over de schrijver
Andre Kuijt directeur / eigenaar van AK Maritime service. Technische dienstverlening voor de beroepsvaart / scheepswerven en rederijen tevens elektrisch varen specialist. AK Maritime Service bestaat sinds 2009 en is in die jaren uitgegroeid tot een brede service verlener. Door de interesse in het elektrisch varen heeft Andre de laatste jaren heel veel ervaring en informatie vergaard die hij regelmatig met de buitenwereld deelt in de vorm van blogs en artikelen.
Karel
Door

Karel

op 24 Apr 2016

Onzin, druppel op een gloeiende plaat. Mensen varen helemaal niet zo veel en er zijn nu 2takt motoren met een hele lage emissie uitstoot die nu ook sneuvelen.

Andre
Door

Andre

op 24 Apr 2016

Karel,Het kan misschien onzin zijn, alleen het feit blijft dat Amsterdam de 2-takt motoren gaat verbieden per 1 jan 2017. Dat ze het op milieu aspect gooien als argument vind ik niet heel goed, want wat je al aangeeft zoveel word er meestal niet gevaren en er zijn veel vervuilendere dingen in de stad die ze aan zouden kunnen pakken.Alleen wij zien dit wel als een kans voor elektrisch varen. Vandaar ook dat we deze blog hebben geschreven.

Erad
Door

Erad

op 12 Jul 2016

wat is het verschil tussen een 2tak van voor 2017 ik denk geen moer het is de zelfde motor dus het is gewoon bullshit wat ze willen gaan doen

Ton
Door

Ton

op 26 Jul 2016

Mijn brommertje heeft slechts 50 cc...., de GVB stadsbus een cilinderinhoud van ca. 5000 cc. De vervuiling van deze stinkende diesels is ca. 100x groter dan mijn brommertje, daarnaast rijdt de stadsbus de hele dag, en mijn brommertje minder dan 1 uur.Voor de beeldvorming: degene dit dit heeft uitgedacht vervuild minstens zo erg als mijn brommertje na een stevige maaltijd bruine bonen en uien qua winderigheid ....Het moet dus een psychisch gestoorde zijn die dit uitgedacht heeft. Motorfietsen vallen er gelukkig nog buiten..., dus dan maar met mij Suzuki GT750 (ook 2-takt) door Amsterdam.... :-)Hoe dom kan een Amsterdammer zijn,,,?

henke
Door

henke

op 06 May 2016

Slaat nergens op troep. en die elektrische motors zijn niet eens goedkoop hoor! ik zie het nut niet van betere luchtkwaliteit er rijden ook daar 400.000 auto's er er zijn amper boten. dan is het ook meteen een verbod voor schuiten, maar daar word niks over gezegt

Leon van Gool
Door

Leon van Gool

op 09 May 2016

Aangezien de electriciteit nog voor een groot deel wordt opgewekt door kolencentrales, is het leegvaren van je accu op de boot net zo schadelijk voor het mondeale CO2 probleem. En die paar windmolens zullen echt niet helpen. Auto's, Bussen en vrachtwagens die over de oude grachten denderen, maken de fundering vanhet Unesco monument kapot en produceren zomer en winter een veelvoud aan fijndeeltjes die de 2 takt bootjes in zo'n jaar niet halen. Gaat men dan ook roken op straat verbieden, terwijl half Nederland aan het strand zich niet insmeert met UV-beschermers? Eerst de groot vervuilers eruit! En laat de minderbedeelden met een 2takt motor met rust voordat je zelf het goede voorbeeld hebt gegeven. Want dan tolereert Amsterdam alleen nog maar mooie rijke mensen met witte boten op de grachten, kortom het snobisme viert hoogtij.

Franklin
Door

Franklin

op 02 Jun 2016

De Gemeente Amsterdam gaat het verbieden!! Op voorzet van Waternet. De gemeenteraad is echter vergeten ( waternet had dit niet in hun stuk gezet!!) dat heel veel stadsdeelwerkers en andere gemeente ambtenaren dagelijks meerdere uren per dag gebruik maken van 2 takt motoren (bladblazers, onkruidbestrijding etc etc) die gelijke uitstoot hebben als een buitenboordmotor 2 takt. Dus wat ze verbieden op het water kunnen ze niet toestaan op het land.... maar zoals gezegd, dat waren ze even vergeten in de gemeenteraad. Denk dat het goed is als er veel mensen bezwaar maken tegen het besluit, en wellicht mogelijk in collectief er een zaak van maken als ze het besluit toch doorzetten. Vrees dat een rechter niets anders kan beslissen dan dat ze het besluit moeten terug draaien, dan wel moeten uitstellen voor 1 of 2 jaar. Een 2 takt yamaha in een buitenboord motor, heeft net zo veel uitstoot heeft als een yamaha blok in een bladblazer etc.Niet iedereen kan zich een 4-takt motor permitteren.Mochten er meer mensen zijn die hierover van gedachten willen wisselen en zich er sterk voor maken om het besluit terug gedraaid zien te krijgen/dan wel uitstel van 3 jaar waar eerst sprake van was, lijkt het mij verstandig om hier een reactie achter te laten.

Chris
Door

Chris

op 19 Jun 2016

Waar gaat dat nou weer over wat een bulshit hoe zit dat dan met die super oude inboord diesel motoren die zijn vervuilender als een 2 takt

Andre
Door

Andre

op 21 Jun 2016

Chris, Wij zijn het ook zeker niet eens met de beargumentering van dit besluit. Wij zien het alleen wel als kans voor de ondernemers op het gebied van elektrisch varen. mvg, Andre Kuijt AK Maritime Service

macg
Door

macg

op 13 Jul 2016

Politici en ambtenaren. een dommer pakket is niet samen te stellen.

John
Door

John

op 23 Jul 2016

Een electrische motor is veel gevaarlijker dan bv een 4 pk 2 takt op het water. Als je moet uitwijken en wil vol gas achteruit, dan reageert de electrische motor veel te traag. Dit heeft al menig botsing opgeleverd.

Andre
Door

Andre

op 23 Jul 2016

John,Ik wil hier toch een aantekening bij maken. De elektrische motor, heeft vanaf het moment van draaien zijn volledige koppel. Dus wanneer er gekozen is voor de juiste motor bij de boot dan zal elektrisch varen op het gebied van achteruit slaan voor een noodstop sneller stilliggen dan een 4pk 2takt motor.Mvg, Andre Kuijt AK Maritime Service

Joris Pothuis
Door

Joris Pothuis

op 23 Aug 2016

Met een paar veranderingen kan je zo'n motortje echt wel minder vervuilend maken hoor...

peter
Door

peter

op 24 Aug 2016

Hoe gaan al deze electrische motoren de accuus opladen, komen er oplaad punten? Een accu neem je niet zo even mee naar huis om te laden?

Andre
Door

Andre

op 01 Sep 2016

Peter,Er zijn tegenwoordig Lithium accu's die prima geschikt zijn voor elektrisch varen welke maar een paar kilo wegen. Deze kun je zo meenemen naar huis in een rugzak of iets dergelijks.

ClasH
Door

ClasH

op 28 Aug 2016

het is wel leuk dat jullie (en amsterdam) zo'n fan zijn van electrische motoren. maar ik vaar met een 60pk om te kunnen waterskien en de motor is net nieuw(maar wel 2 takt) die is dus nu in 1 klap niets meer waard hier in de buurt. en een electrische motor is gewoon niet te krijgen in dit soort vermogens. electrische motor zijn alleen voor de bejaarden die 0,5 km/h willen varen. maar 80km/h haal je er nooit mee.

Andre
Door

Andre

op 31 Aug 2016

Dat een elektrische motor van 60pk niet te krijgen zou zijn, ben ik niet met je eens. Kijk maar eens op www.torqeedo.com

ClasH
Door

ClasH

op 16 Nov 2016

Ik heb even zitten kijken maar ik heb natuurlijk in een 3,50 rubberboot geen inboard nodig he. ik wil de eerste outboard torqeedo nog wel zien die mij ale skiër eruit trekt en ook nog 9-10 uur kan varen op een batterij lading voor onze tochten op de noordzee (ja hard). ik kan ook in zo'n rubberbootje de accu's niet allemaal kwijt. om deze reden heb ik letterlijk vandaag weer een nieuwe outboard gekocht(90pk nu) en sterker nog het is gewoon een 2takt. ik wacht de bekeuring wel af want het kan niet zo zijn dat een model 2017 nieuwe motor niet wordt toegelaten. en oudere meer vervuilende 4 takts wel. dit is een gevalletje rechter denk ik want ze moeten wel eisen stellen naan uitstoot niet zeggen 2takt mag niet.

Franklin
Door

Franklin

op 29 Aug 2016

Helaas gaat het verbod wel door. Waternet moet helaas dansen naar de pijpen van de groenen partijen in Amsterdam. Let op 2018 verbod op 4 takt?? vrees van wel, en dan is het varen in Amsterdam kapot gemaakt en over en klaar. Dus mensen vooral op die partijen stemmen echt heeel slim. Maar kwaad is al geschied.Wat onze voorvaderen hebben opgebouwd wordt te grabbel gegooid door mensen die 30 jaar geleden niet eens wisten waar de amsterdamse grachten waren, laat staan wat voor handel daar is ontstaan en wat Amsterdam echt heeft groot gemaakt! En dan gaan ze zeuren over op een top dag 500 bootjes van maximaal 500 cc inhoud. Nog steeds werkt Stadsdeelwerken Amsterdam met 2 takt motoren en ook NA 2017, en dat zijn er vele tientallen per dag x 8 uur!!!! bootje varen doe je 2 a 3 uurtjes met koffie pauze en dan ga je weer. Maar dat heeft waternet helaas niet onderzocht. Echt 1 adviesburo heeft op 2 a 4tjes wat neergezet over 2 takt.Ik heb dit ook aan de raad geschreven, maar ze zijn het er niet mee eens.Kijken hoe de handhaving gaat plaatsvinden, en wat ze van een E-tech motor 2 takt te zeggen hebben, deze zijn schoner dan een 4 takt, maar kan een handhaver dat weten? die ziet alleen 2 takt en de goede man of vrouw salarisgroep 4 kan je het ook niet kwalijk nemen, die krijgt opdracht van baas alle 2 takt boete!! Let op dit wordt één groot drama met heeel veel narigheid (lees scheldpartijen, handgemeen etc.) Maar ja waternet durfde het gesprek niet aan te gaan met de raad, dat de handhaving niet te doen is. We gaan het zien. Gister in ieder geval GEEN POLITIE BOOT of HANDHAVING gezien! dus gaat lekker zo.

Franklin
Door

Franklin

op 29 Aug 2016

Toch even vertellen!!Gisteren op de prinsen gracht, op de 3 mooiste punten 3 x bijna aanvaring rondvaartboten met die electriche mokum boten. Enorm veel getoeter, de toerist vaarde netjes stuurboord, alleen zit geen kracht in zo'n bootje met 5 man..... en die man kon ook geen kant op, dus rondvaartboot moest er maar achter blijven, toerist terecht met handen boven zijn hoofd, van man, ik kan niet harder!! En dat gaat alleen maar erger worden... de captain van een van die oranje Lovers boot was woest dat die man niet sneller weg kon, waardoor hij zijn bocht niet kon maken.Ik ga zelf met een klein electrisch bij motortje varen als ik de gracht op ga, en gewoon eens kijken wat er gaat gebeuren? dit wil Amsterdam toch, dat er 5 rondvaartboten achter me zitten op het smalle stuk Prinsengracht, tja jammer dan, weet alleen dat het er niet leuker op gaat worden, en zeker niet veiliger. Gelukkig start mijn grote motor met 1 klap, dus bij paniek ben ik wel snel weg, ga mijn leven niet in de waagschaal zetten, voor paar raadsleden die totaal niet weten wat de betekenis van de Amsterdamse grachten zijn.Trouwens paar van die raadsleden hebben er hier een teringbende van gemaakt, en vertrekken straks naar Den Haag om lekker op het zachte pluche hun zakken te vullen. Maar vele duizenden Amsterdammers de vernieling in geholpen. Door geen 2 takt brommers / scooters en buitenboord motoren toe te staan. En eerlijk is eerlijk het zijn niet de grootverdieners die 2 takt rijden, anders hadden we allang 4 takt gehad.

Andre
Door

Andre

op 31 Aug 2016

Helaas worden mensen wel eens verkeerd voorgelicht en kopen de verkeerde elektrische motor voor hun boot en kunnen er inderdaad gevaarlijke situaties optreden. Maar dit kun je ook hebben als je een hele zware stalen sloep uitrust met een oude 7pk dieselmotor.Daarom adviseren wij ook altijd om een elektrische buitenboordmotor bij bij een specialist aan te schaffen zodat je de motor koopt die bij je boot past.

Jolanda
Door

Jolanda

op 06 Oct 2016

Inderdaad Franklin. Ik ga denk ik een klein elektrisch motortje kopen en maak dat ik weg kom met mijn 2takt als de rondvaartboten de boel lopen op te fokken.

Henk
Door

Henk

op 04 Sep 2016

Amsterdam is helemaal van het padje af, heeft niets met "schone lucht" te maken. Kijk eens hoeveel starts en landingen zijn op Schiphol en hoeveel vliegtuigen over Amsterdam heen vliegen. Een 747 die start heeft meer uitstoot de eerste 10 kilometer na de start dan het hele Nederlandse wagenpark. Dat mag allemaal want dat heet economie. Ze zijn echt krankzinnig aan het worden die bureaumuizen in Amsterdam.

Jolanda
Door

Jolanda

op 06 Oct 2016

Amsterdam is nog lang niet klaar voor elektrisch varen. Sommige oplaadpunten als ze er al zijn, werken niet. Er staat geen stroom op.Ik moet er niet aan denken dat ik niet meer kan varen in 2017. Inmiddels heb ik ontdekt dat de Torqeedo 4.0 rond 3500 euro kost en dan moet er nog een accu bij van 2500 euro. En dan heb ik nog geen reserve accu en de benodigde oplader en afstandbediening. Met mijn lange afstanden varen buiten Amsterdam en de 9,9 pk Yamaha 2 takt die ik nu heb komt het kosten plaatje op 10 000 euro. Het is krankzinnig veel geld. En over enkele jaren komen er hopelijk meer merken op de markt die door te concurreren betaalbaar worden. Hoe zit het met subsidie. Is er een renteloze lening mogelijk? Voorzover ik weet hebben ze niks voor ons. Alleen een wet die de "2 takters" in het verdomhoekje zetten terwijl de Idioot grote sloepen met binnenboorddiesel lekker mogen doorstinken.Nee, Amsterdam is nog niet klaar voor elektrisch varen. Er komen heel veel " geknepen billen" routes als je elektrisch het IJ opvaart en soms snel moet varen. O jeetje hoe lang heb ik nog...

Andre
Door

Andre

op 06 Oct 2016

Jolanda,Zoals ik in onze community ( http://leden.ikwilelektrischvaren.nl ) aangegeven op je opmerking. Het zal een punt van aandacht moeten worden voor de gemeente Amsterdam als ze elektrisch varen willen promoten.Maar je andere punt van ik moet een reserve accu meenemen ben ik niet met je eens. Wanneer je bij de Torqeedo cruise 4.0 het juiste accupakket koopt om de vaartijd te halen die jij wenst kun je gewoon die tijd onbezorgd varen en hoef je niet tussentijds op te laden.Ik wil gerust eens een offerte op maat voor je maken.Mvg, Andre Kuijt AK Maritime Service

ed
Door

ed

op 13 Nov 2016

voor de gewenste tijd misschien maar als je een lekker wil toeren door nederland je zet je tentje op en gaat weer verder heb je toch meer accu's nodig dan heb ik toch liever een paar jerrycan benzine om door te kunnen gaan want je kan niet overal opladen tenzij je ook voor de verandering ook nog zonpanelen laat plaatsen voor het opladen

Gerro Haan
Door

Gerro Haan

op 24 Nov 2016

Geldt het verbod ook voor 2takt inboard motoren? Ik lees overal dat alleen 2takt buitenboordmotoren verboden worden. Als dat zo is, waaronder worden dan buitenboordmotoren die in een bun in een boot zijn gemonteerd. Er zijn zo nog wel een aantal varianten te bedenken zoals: mag ik tijdens het varen met een elektrische buitenboordmotor mijn accu's laden met een 2takt generatortje?

Andre
Door

Andre

op 24 Nov 2016

Beste Gerro, Ik heb geen idee hoe ze dit willen gaan controleren, maar daar heb je zeker wel een goed punt. Daarbij ook het punt van de nieuwe 2takt motoren welke schoner zijn als oudere 4-takt motoren, gaat waternet nog best wel wat problemen bij de handhaving van dit verbod geven.Mvg, Andre Kuijt

Accu Spoorloos
Door

Accu Spoorloos

op 25 Dec 2016

Haha, de handhaving zal wat gaan worden. Alvast een tip voor mensen met een oude tweetakt: draai of kit ergens op het motorblok een oliefilter en/of boor een gaatje in de onderkap en steek er een oliepeilstok in. Mooie handhaver die je hiermee niet om de tuin leidt! ;-)

Patrick
Door

Patrick

op 08 Jan 2017

Ik heb een 2 takt motorje meer dan 40 jaar oud draait nog keurig en lekt niet. Ik vraag me toch af hoeveel accu's met lood ik had versleten in de 40 jaar als ik een elektrisch motorje had gevaren. Wat zou dan beter voor het milieu zijn geweest. Helemaal niet varen!?

Andre
Door

Andre

op 10 Jan 2017

Patrick, wanneer accu's op de juiste manier ingeleverd worden wordt 80% of meer van deze accu gerecycled. Dus als je al die jaren elektrisch gevaren had was de belasting op het milieu minder geweest dan nu met je 2-takt motor. Maar de keuze om elektrisch te varen is vrij aan een ieder om te maken.

j van der vlies
Door

j van der vlies

op 28 Aug 2017

De oplossing is om een ( 2takt ) generator in je bootje te zetten en die aan te sluiten op de electrische bb motor zodat je electrisch vaart . Win - Win situatie . a voldoet aan de regelgeving b geen vervuilende accu,s c onbeperkte actieradius d onbeperkt gebruik mogelijk van andere elctrische apps : laptop /opladers/magnetron/koffiezetapparaat /audioinstallatie etc. Beetje rendementsverlies praten ze bij een Tesla ook niet over ...

Pim
Door

Pim

op 03 Sep 2018

Dankjewel voor dit artikel over elektrische motoren. Tweetakt motoren zijn vervuilend en luid. Ik ben het met je eens dat het overstappen naar een elektrische motor de enige logische stap is, omdat dit de trend is.

J
Door

J

op 21 May 2021

Hier word niet gesproken over Triboron. Triboron is een schone smering. Je smeert niet meer doormiddel van olie maar door een metaalachtige smering. Hierdoor verdwijnen de zogenaamde blauwe rook. Ook kan er 1op 100 gesmeert worden waardoor er nog schoner kan worden gedraaid. De eenzijdige aanpak van de overheid is dan ook erg opvallend. Ze kijken weg van de mogelijkheden om met een tweetakt motor schoner te kunnen draaien. Ze verzinnen wel de wetten maar laten de problemen voor de burger. Zo zetten ze de burger naar hun hand door electrisch varen af te dwingen. Maar vooral dwingen ze de burger tot hoge kosten. En er bestaat een wet die zegt dat de overheid de burger niet op kosten mogen jagen. Dit gebeurd nu op verschillende manieren helaas.

Marja
Door

Marja

op 29 Jul 2023

Laten we heel eerlijk zijn, Nederland is sowieso in zijn geheel van de pot gerukt. Ons kleine landje moet de wereld te redden, maar landen zoals Pakistan en India vervuilen in 1 dag meer dan wij met z'n allen in 1 jaar.

Reactie plaatsen