24 april 2019 

2de hands elektrosloep, waar op letten bij aankoop.

Er komen meer en meer elektrisch aangedreven sloepen op de markt. Ook de vraag naar 2de hands elektrische sloepen neemt hierdoor toe. Waar moet je nou op letten bij de aanschaf van een 2de hands elektrisch aangedreven sloep.

Er zijn een aantal dingen waar specifiek op te letten bij een elektrisch aangedreven sloep. Wij zullen hieronder het één en ander beschrijven wat u mee kunt nemen bij een bezichtiging van uw droomsloep. Mocht u niet zeker zijn van uw zaak dan kunt u altijd contact met ons opnemen om ons een inspectie te laten doen en zo een aankoop advies te krijgen.

Aanschaf 2de hands elektrische sloep

Aanschaf 2de hands elektrisch aangedreven sloep de motor

U zoekt een elektrisch aangedreven schip dus deze zal voorzien zijn van een elektromotor. Dit kan zijn een elektrische buitenboordmotor, een inboard motor, saildrive of een pod-motor. Iedere motor heeft zijn eigen voors en tegens en zijn specifieke onderhoud nodig. Bij de motoren die onderwater hangen is het erg belangrijk dat de afdichtingen van de as naar de elektromotor op tijd vervangen worden. Regelmatig gecontroleerd wordt of er geen visdraad of iets dergelijks tussen de schroef en het huis zitten welke de afdichting kunnen beschadigen. Bij de inboard motoren goed naar kijken of er geen sporen van vocht of iets dergelijks te zien zijn op de motor, want elektromotoren en vocht gaan niet zo goed samen. Bij motoren waar nog koolborstel gebruikt worden, proberen te achterhalen wanneer deze voor het laatst zijn vervangen of de boel open laten maken en inspecteren om zeker te zijn dat er nog voldoende materiaal aanwezig is.

Is de motor wel geschikt voor de boot? Een flinke stalen sloep met een kleine 55lbs elektrische buitenboord motor zal niet voldoende zijn en daar zou ik dan ook ver van blijven. Langzaam vooruit komen zal hij misschien maar kunnen stoppen zou dan ook mooi zijn. Kijk anders eens met onze gratis rekentool of de boot motor combinatie voldoende is.

Controleer de motor altijd goed tijdens een proefvaart. Doet deze wat hij moet doen, gaat hij van neutraal goed naar vooruit en door naar vol vooruit, en bij achteruit precies hetzelfde. Is er een verbruiksmeter in de boot aanwezig en indicatie van het accupakket houdt deze dan goed in de gaten. Kijk of het verbruik van motor en de resterende vaartijd een klopt met de opgegeven gegevens. Over het accupakket hieronder meer.

Het accupakket van een 2de hands elektrische sloep

Een belangrijk onderdeel van een elektrische sloep is het accupakket. Zonder stroom geen voortstuwing. Het is dus heel belangrijk om te controleren wat de staat van de accu’s is. Kijk of de leeftijd van de accu’s te achterhalen is. Zijn het zogenaamde natte accu’s kijk er dan eens in, staat er voldoende accuzuur in de verschillende cellen. Kijk gelijk of er veel afzetting op de platen zit het zogenaamde sulfateren. Sulfateren is een proces waarbij zwavelzuurkristallen zich hechten aan de loden platen in een accucel. Dit zorgt er voor dat deaccu

batterij niet meer in staat is de ladingen vast te houden en/of op te nemen. Wat voor lader is er in de boot gemonteerd en is deze afgestemd op de accu’s welke geïnstalleerd zijn in de boot. Een lader voor natte accu’s heeft namelijk een andere karakteristiek dan AGM accu’s. Wanneer dit niet goed op elkaar afgestemd is zal dit ook de levensduur beïnvloeden. Is het accupakket goed afgestemd op het geïnstalleerde vermogen. 200ah aan een 10kw voorstuwing is niet voldoende. Dit kan betekenen dat deze accu’s heel vaak leeg gevaren zijn en hierdoor al een verkorte levensduur hebben.

Alle kabels goed vastgezet zijn op de accupolen en op de motor. Niet goed vastgezette kabels kunnen inbranding op de polen en een verminderde stroom overdracht tot gevolg hebben. Als de polen beschadigd zijn van de accu, dient deze opgevuld te worden wanneer nog mogelijk en anders dient de accu vervangen te worden.

Het accupakket hangt ook een flink prijskaartje aan. Dus wanneer het accupakket aan vervanging toe is, moet dit wel meegewogen worden in de aanschafprijs. We roepen al jaren dat de prijzen van bijvoorbeeld lithium accu’s naar beneden gaat omdat er steeds meer geproduceerd en afgenomen wordt. Maar voorlopig vindt ik persoonlijk dat de prijs nog niet heel veel gedaald is de afgelopen 10 jaar. De loodaccu’s blijven rond hetzelfde prijsniveau hangen dus houdt hier goed rekening mee bij de aanschaf van een 2de hands elektrische sloep. Een beetje accupakket kost zomaar een aantal duizenden euro’s, beetje afhankelijk van gekozen materiaal en welke grootte en voltage het accupakket moet hebben.

Algemene staat van de 2de hands elektrische sloep.

elektrisch varen accu tijdens de winterKijk goed naar de aanleg van de elektrische installatie, is deze netjes aangelegd of is het een wir-war van draden. Een niet goed aangelegd elektrisch systeem kan leiden tot rare storingen tot gevolg hebben of zelfs kortsluiting en brand. Staan de accu’s op een goede en veilige plaats en zijn deze goed bereikbaar, staan ze goed vast. Is de acculader niet in dezelfde ruimte aangebracht als de accu’s. Dit is heel gevaarlijk met name bij natte accu’s zonder centrale ontluchting naar buiten.

Ziet de romp van de boot er netjes uit, heeft deze geen rare krassen, deuken of scheuren welke eventueel ook voor inwendige schade kunnen zorgen. Is de antifouling (wanneer deze aanwezig is) nog in goede conditie of dient deze opnieuw aangebracht te worden. Is de boot van polyester of er geen sprake is van osmose (blaasjes in de gelcoat). Dit is een kostbare behandeling om te herstellen.

Kijk goed of de stuurinrichting in goede orde is en niet teveel speling heeft, wat kan wijzen op versleten bussen of pennen. Controleer alle bolder / kikkers of deze goed vast in het dek zitten. Controleer bij de proefvaart ook altijd even wanneer deze aanwezig is in de boot of de schroefaskoker goed dicht is. Lekt er geen water langs de afdichting en de schroefas de bilge in. Een goede indicatie is een mooi schone droge bilge. Mocht deze al flink water bevatten en wat vuiligheid altijd goed op zoek gaan naar de oorzaak. Zeker bij elektrisch varen waar geen olie en vuil bij komt kijken is het goed mogelijk om de bilge schoon en droog te houden.

Controleer alle aan boord geïnstalleerde apparaten (navigatie, verlichting etc.) op de juiste werking. Is er een watertank aan boord, kijk of de pomp goed werkt en wanneer er een mogelijkheid tot inspectie van de tank is, kijk altijd even in de tank of deze goed schoon is.

Al met al een flink aantal punten om rekening mee te houden. Maar dit kan wel voorkomen dat u tegen onverwachte kosten aanloopt na aanschaf van uw 2de hands elektrische sloep. Wilt u liever het oordeel van een expert neem gerust contact met ons op wij helpen u graag met de aankoop van de juiste elektrische sloep.

Over de schrijver
Andre Kuijt directeur / eigenaar van AK Maritime service. Technische dienstverlening voor de beroepsvaart / scheepswerven en rederijen tevens elektrisch varen specialist. AK Maritime Service bestaat sinds 2009 en is in die jaren uitgegroeid tot een brede service verlener. Door de interesse in het elektrisch varen heeft Andre de laatste jaren heel veel ervaring en informatie vergaard die hij regelmatig met de buitenwereld deelt in de vorm van blogs en artikelen.
Reactie plaatsen