13 september 2015 
in auto

Gebruiksaanwijzing tips accu onderhoud

Iedere accu heeft zo zijn eigen onderhoud nodig. In de volksmond spreekt men tegenwoordig wel van bepaalde type accu’s welke onderhoudvrij zijn maar eigenlijk heeft iedere accu ongeacht het type onderhoud nodig. De ene accu ander onderhoud dan de andere, maar om een goed werkende accu en er langdurig plezier van te hebben dient iedere accu onderhouden te worden.

Accu onderhoud

Accu onderhoud direct na aanschaf

Na aanschaf van de accu dient deze eerst volledig geladen te worden voordat deze in gebruik genomen gaat worden. Een accu is volledig geladen als de gemeten spanning in rust meer dan 12,7Volt bedraagt. Meet de spanning niet gelijk nadat u de acculader van de accu afhaalt want dan zal dit geen goede waarde opleveren. Wacht ongeveer 15min. voordat u gaat meten na het laden.

Accu onderhoud tijdens gebruik

Bij een natte loodzuur accu, controleer u ten minste iedere 3 maanden het zuurniveau en vult u indien nodig bij met gedemineraliseerd (gedestilleerd) water. Het juist niveau  is tot +/- 10mm boven de platen. De accu is makkelijk te vullen met een accu vulkan waar een speciale schenktuit op zit welke weer afsluit als het juiste niveau bereikt is. Bijvoorbeeld deze: Accu vul kan 2 ltr. Denk erom dat u een accu altijd bijvult NA het laden en niet voor het laden, dit kan overkoken van de batterij veroorzaken.

Accu vul kan 2ltr

Voor iedere accu geldt dat met grote regelmaat de aansluitingen op de accu gecontroleerd dienen te worden op corrosie. Smeer deze zo nodig in met zuurvrije vaseline.

Een natte loodzuur accu kunt u controleren met een zuurweger. Met de zuurweger meet u het soortelijk gewicht van het zuur. Voordat u dit gaat meten zorg dat de accu minimaal 15min in rust is om zo een goede meting te kunnen doen. Het soortelijk gewicht van een volledig geladen accu is 1,29 kg/ltr en volledig ontladen accu is 1,13 kg/ltr (dit geldt voor een tractie batterij) een standaard lood zuur accu is het beter om niet verder te gaan dan 1,18 kg/ltr.

Soortelijk gewicht meten met een zuurweger

Veel voorkomend probleem en veroorzaker van vroegtijdig falen van een natte loodzuur accu is het zogenaamde sulfateren. Sulfateren is een proces waarbij zwavelzuurkristallen zich hechten aan de loden platen in een accucel. Dit zorgt er voor dat de batterij niet meer in staat is de ladingen vast te houden en/of op te nemen. De voornaamste oorzaak hiervan is vaak het te hoog vullen van de cellen, maar ook een te laag zuurniveau kan hiervoor zorgen tevens te diepe ontlading is 1 van de oorzaken. U kunt sulfatering herkennen aan witte kristallen op de loodplaten.

Controleer de ladingstoestand van de accu regelmatig.

U kunt met het gebruik van een multimeter makkelijk de ladingstoestand van de accu meten. Zet de multimeter op  stand V= en zet de rode kabel op de + van de accu en de – op de min van de accu in het display van de multimeter zult u een waarde aflezen deze waarde correspondeert met de ladingstoestand van de accu. Zie tabel hieronder.

Rustspanning:               Ladingstoestand:             Ontladen:

12.7 V                               100%                                  0%

12.5V                                80%                                    20%

12.4V                                70%                                    30%

12.3V                                60%                                    40%

12.2V                                50%                                    50%

Bij een rustspanning van 12.4V of lager dient de batterij direct te worden geladen, om schade en verkorting van de levensduur te voorkomen.

Laad indien nodig een accu tussentijds bij of maak gebruik van een onderhoudslader van bijvoorbeeld het merk C-tek deze kunt u aansluiten en vervolgens vergeten, de onderhoudslader zorgt ervoor dat uw accu in de opslag altijd in topconditie is.

Accu onderhoud voor lange stilstand (winterperiode)

Wanneer een accu voor langere tijd weggezet word, dient deze altijd eerst volledig geladen te worden. Accu’s hebben door hun inwendige weerstand een zelfontlading dit kan bij loodaccu’s tot wel 10% per maand zijn. Er is ook een fabel dat het goed zou zijn voor een accu om deze leeg weg te zetten. Dit is NIET het geval, dit zal de accu beschadigen en geeft grote kans dat de accu kapot gaat. Zorg dat er niets meer aangesloten is op de accu zodat er geen eventuele lekstroom op kan treden. Heeft u een goede druppellader sluit deze dan aan op de accu zodat deze tijdens de stilstand periode in goede conditie blijft. Heeft u geen goede druppellader laad de accu dan tenminste iedere 3 maanden volledig op. Op deze manier houdt u de accu in de beste conditie en is hij weer klaar voor gebruik na de stilstand periode.

Het laden van de accu

Deel van het onderhoud aan de accu is het laden van de accu. Ieder type en merk accu heeft zo zijn eigen voorschriften voor het laden van de accu volg ook altijd de voorschriften van de producent. De laadspanning van de meeste accu’s moet tussen de 13,8v en 14,4v liggen. Maar bijvoorbeeld een AGM accu dient geladen te worden met een spanning van 14,6v tot wel 14,8v om volledig geladen te worden. Een gel accu heeft een spanning nodig van 14,4v om goed geladen te worden. U kunt tegenwoordig zeer goede onderhoudsladers kopen welke verschillende programma’s heeft om ieder type accu op de juiste manier te laden. Ctek is bijvoorbeeld een merk wat verschillende onderhoudsladers verkoopt. U leest alles over de acculader in de blogpost die we daar over geschreven hebben.

Aansluiten / loskoppelen van een accu

Wanneer u een accu loskoppelt dient u altijd eerst de min pool van de accu los te koppelen. Wanneer u een accu aansluit maakt u dus juist eerst de + plus vast en als laatste de -min pool.

Accu aansluiten

Als u een voer/vaartuig wilt starten met behulp van startkabels dient u de volgende volgorde te gebruiken:

  1. De plus kabel op de pluspool van de accu van het hulp voer/vaartuig plaatsen
  2. De plus op de pluspool van het pech voer/vaartuig plaatsen
  3. De min kabel op de min pool van het hulp voer/vaartuig plaatsen
  4. De min op de minpool van het pech voer/vaartuig plaatsen

Over de schrijver
Andre Kuijt directeur / eigenaar van AK Maritime service. Technische dienstverlening voor de beroepsvaart / scheepswerven en rederijen tevens elektrisch varen specialist. AK Maritime Service bestaat sinds 2009 en is in die jaren uitgegroeid tot een brede service verlener. Door de interesse in het elektrisch varen heeft Andre de laatste jaren heel veel ervaring en informatie vergaard die hij regelmatig met de buitenwereld deelt in de vorm van blogs en artikelen.
Mark
Door

Mark

op 13 Sep 2016

Bedankt voor de tips

Andre
Door

Andre

op 13 Sep 2016

Mark graag gedaan. Heb je nog vragen je kunt altijd contact met ons opnemen.

Reactie plaatsen