21 maart 2020 
in auto

Victron Smart Shunt

Nieuw op de markt voor het meten en bijhouden van uw stroomverbruik aan boord of in de auto/camper is de Victron Smart Shunt. Een shunt vergelijkbaar met de shunt gebruikt bij BMV 700 serie. Alleen heeft deze shunt geen fysieke meter zoals de BMV maar kun je deze via de Victron connect app uit lezen op je telefoon. Minder bedrading meer gebruikersgemak. Zeker in deze tijd waarbij vrijwel iedereen een smart phone bij de hand heeft. Heeft u nog meer producten van Victron in de boot of auto heeft u gelijk alles handig in 1 overzicht.

De SmartShunt is uitgerust met Bluetooth, een VE.Direct-poort en een verbinding die gebruikt kan worden om: een tweede batterij te controleren, voor middelpuntcontrole of een temperatuursensor. Voorlopig is de shunt leverbaar in de 500A versie wat voor de meeste boten en auto/campers voldoende is, maar later dit jaar komt er ook een 1000A en 2000A versie bij.

De shunt kan niet alleen uitgelezen worden op de telefoon maar heeft u al een GX toestel aan boord dan kan deze daarop ook zichtbaar gemaakt worden via een VE direct kabel.

De prijs van de 500A shunt is € 160,93 incl BTW. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Wat doet een Shunt

Een shunt kan met grote precisie stroom meten binnen een groot bereik. Een shunt zet deze stroom om in een klein spanningssignaal. Dit signaal is proportioneel aan de stroom. Instrumenten panelen gebruiken dit signaal om de stroom te laten zien. Een shunt is een zeer robuuste oplossing om de stroom binnen uw elektrisch systeem te controleren. Hiermee kan u dus goed in de gaten houden wat er de accu in gaat en wat er aan stroom de accu uit gaat en komt u nooit voor verassingen te staan van een lege accu.

Systeem opstellingen met de Victron Smart Shunt

Onderstaand een aantal systeem voorbeelden hoe de shunt gebruikt kan worden.

Basis opstelling is in de min kabel van de batterij naar de DC gebruikers de shunt vanaf de accu een plus draad naar de shunt en een dikke draad van de accu naar de DC gebruikers.

Victron smart shunt basis opstelling

Onderstaand een smart shunt opstelling in combinatie met een GX color control via VE Direct cable.

Victron smart shunt met GX apparaat

Smart shunt opstelling in combinatie met een spanningsmeting van de startaccu. Deze bedrading wordt standaard meegeleverd met de shunt.

Victron smart shunt met startaccu meting

Bij het gebruik van 2 batterijen parallel is het belangrijk om de middelpuntsspanning te meten en controleren. Deze eigenschap, die meestal in de industrie wordt gebruikt voor het bewaken van grote en kostbare accubanken, is nu voor het eerst tegen lage kosten ook beschikbaar gemaakt, zodat elke willekeurige accubank kan worden bewaakt. Een accubank bestaat uit een reeks in serie geschakelde cellen. De middelpuntspanning is de spanning halverwege deze reeks. Idealiter bedraagt deze middelpunt spanning precies de helft van de totale spanning. In de praktijk echter komen afwijkingen voor die afhankelijk zijn van vele factoren, zoals een verschillende laadstatus voor nieuwe accu’s of cellen, verschillende temperaturen, interne lekstromen, capaciteiten en nog veel meer. Grote of groter wordende afwijkingen van de middelpuntspanning duiden op onjuist onderhoud van de accu of een defecte accu of cel. Een corrigerende actie na een middelpunt spanningsalarm kan ernstige schade aan een dure accu voorkomen.

Victron smart shunt met middelpuntsspanningsmeting

De app is te downloaden voor de vele verschillende besturingssystemen zoals apple, mac, google en windows.

Over de schrijver
Andre Kuijt directeur / eigenaar van AK Maritime service. Technische dienstverlening voor de beroepsvaart / scheepswerven en rederijen tevens elektrisch varen specialist. AK Maritime Service bestaat sinds 2009 en is in die jaren uitgegroeid tot een brede service verlener. Door de interesse in het elektrisch varen heeft Andre de laatste jaren heel veel ervaring en informatie vergaard die hij regelmatig met de buitenwereld deelt in de vorm van blogs en artikelen.
Reactie plaatsen