Torqeedo travel 1003 versus ePropulsion spirit 1.0
arrow_drop_up arrow_drop_down
6 november 2019 

Torqeedo travel 1003 versus ePropulsion spirit 1.0

Elektrische buitenboordmotoren getest Torqeedo travel vs ePropulsion spirit 1.0Torqeedo travel 1003C versus ePropulsion spirit 1.0

Op de internationale markt voor elektrische buitenboordmotoren is een aantal grote spelers actief, waaronder Torqeedo en ePropulsion. Van beide fabrikanten testten wij een 1 kW elektrische buitenboordmotor met geïntegreerde accu, achter een rubberboot van 2,7 meter.

We kozen bij beide modellen voor de versie met één kilowatt, want deze motoren voldoen uitstekend achter uw bijboot, dinghy of open zeilboot. De één kW-versie is vergelijkbaar met een traditionele verbrandingsmotor van drie tot vier pk. Torqeedo presenteerde onlangs een nieuw model van 1,1 kW die op moment van testen niet beschikbaar was. Deze is vele malen stiller als het 1003 model.

Uitvoering van de elektrische buitenboordmotoren

De motoren lijken qua uiterlijk op elkaar. De kleurstelling is anders en de ePropulsion komt wat groter over, met name vanwege de gemonteerde accu. Bij de Torqeedo is de gashendel los te koppelen en te verwijderen. Zo kan je het gemakkelijk opbergen of meenemen. Bij de ePropulsion kan je de hendel naar beneden klappen, maar niet verwijderen.

Beide modellen bieden de mogelijkheid de accu van de motor af te halen. De Torqeedo maakt het verwijderen en terugplaatsen de eerste keer iets makkelijker dan de ePropulsion. De Torqeedo is voorzien van een kunststof pen, die door de montagebeugel van de accu én de motor heen zit. Hierdoor kan de accu er niet zomaar af. Je moet de kabels van

gashendel en voeding losmaken, dan de pen eruit nemen en door de accu omhoog te kantelen komt deze vrij.

Accumontage elektrische buitenboordmotor epropulsion spiritDe ePropulsion werkt met een klem met pal en veersysteem. Als je zojuist met het systeem van de Torqeedo hebt gewerkt ben je even aan het zoeken hoe de accu er nu af moet. Eerst maak je de voedingskabel los (hier maar één kabel), dan ontkoppel je door aan de blauwe hendel voorop de accu te trekken en dan trek je recht omhoog. Het terugplaatsen gaat op dezelfde manier, maar bij de Torqeedo net iets makkelijker dan bij de ePropulsion. Daar moet je iets meer zoeken naar de juiste positie van de accu, voordat je hem er goed op laat zakken. Het plaatsen van de accu is bij de Torqeedo met één hand te doen; bij de ePropulsion heb je beide handen nodig.

De bevestiging van beide motoren is precies hetzelfde als bij een traditionele buitenboordmotor.

Ze zijn gemakkelijk te plaatsen op vrijwel iedere boot met de montagemogelijkheid voor een buitenboordmotor. We plaatsten de motoren één voor één achter dezelfde rubberboot en voeren voor een goede vergelijking dezelfde route, op beschut water, met twee personen.

Het weer was mooi: weinig belemmerende golven of stroom.

Vaartest ePropulsion Spirit

We namen eerst de ePropulsion onder de loep. Het viel ons op dat deze zich heel licht liet sturen. Dat vinden we persoonlijk een nadeel, want hij gaat direct alle kanten op als je de helmstok loslaat, bijvoorbeeld om even een touwtje te pakken. De gashendel trilt een beetje tijdens het varen.

Het display van de motor heel basic: het toont alleen vermogen en overgebleven vaartijd.

We begonnen met een vermogen van 150 Watt. Hiermee haalden we met deze rubberboot een snelheid van 5,1 km/uur. Volgens het display konden we 30 kilometer ver varen. We gaven wat gas bij, naar 250 Watt. De motor bleef mooi stil en we kwamen tot een snelheid van 5,7 km/uur. De actieradius liep terug tot 20 km. We gingen naar 400 W, wat ons een snelheid gaf van 6,1 km/uur en een reikwijdte van 13 km. Vervolgens 500W, wat ons een snelheid van 6,4 km/uur opleverde en een afstand van 10,8 km. De stand 750 W bracht ons op 7,4 km/uur en een af te leggen afstand van 8,1 km.

Nu door naar vol gas. We bereikten 7,7 km/uur en er resteerde nog een vaartijd van één uur.

Met een totale accucapaciteit van 1018Wh bij volgeladen accu is er dus een afstand te halen van 7,7 km. Op volle snelheid testten we het dodemanskoord. Opvallend was dat de

Waterdichte en drijvende epropulsion accu

motor nog zo’n twee seconden bleef doordraaien, voordat hij daadwerkelijk stopte. Een puntje van verbetering, lijkt ons. Je zou verwachten dat een motor direct stopt.

Onderweg terug naar de haven deden we nog enkele manoeuvreerproeven. De ePropulsion reageerde goed en snel op veranderingen in de stand van de gashendel. Het schakelen van voor- naar achteruit ging snel genoeg om even af te stoppen, als we bijna bij de oever waren. Al met al hadden we een goede ervaring met de ePropulsion. De gebruiksaanwijzing geeft aan dat de accu blijft drijven, mocht deze te water raken. Dat wilden wij natuurlijk even testen. Inderdaad: de accu drijft zonder problemen.

Vaartest Torqeedo travel 1003C

We haalden de ePropulsion van de spiegel en monteerden de Torqeedo. Het display van de Travel is uitgebreider dan dat van de Spirit. De Torqeedo geeft het laadpercentage van de accu aan, hoe lang er gevaren kan worden, de gps-snelheid en het gebruikte vermogen.

We gingen hetzelfde stukje varen. Al bij het wegvaren merkten we dat de Torqeedo meer geluid maakte dan de ePropulsion. Hij liet zich ook iets zwaarder sturen. Zoals al geschreven, dat vinden we persoonlijk wel zo prettig.

Vaartest Torqeedo travel 1003We begonnen weer met een vermogensafname van 150 Watt. Dit gaf een snelheid van 4,9 km/uur en een vaarafstand van 30 kilometer. Verhoging tot 250 W kwam neer op een snelheid van 5,8 km/uur en een actieradius van 20 km. Bij 400 W bereikten we een snelheid van 6,5 km/uur en de afstand liep terug tot 14 km. Met 500 W behaalden we 6,6 km/uur en een afstand van 11 km; 750W kwam overeen met 7,5 km/uur en 8 km. Bij vol gas verbruiken we volgens het display 970 W (dus niet zoals de specificaties zeggen 1000 W). We voeren met 7,6 km/uur en een range van 6 km.

De Torqeedo Travel is uitgerust met een accucapaciteit van 915 Wh. Deze iets kleinere energievoorraad verklaart de iets kleinere actieradius ten opzichte van de ePropulsion Spirit.

Onderweg naar onze vertrekhaven voerden we ook met deze motor manoeuvreerproeven uit. De Travel reageerde goed op veranderingen in de stand van de gashendel. Het overschakelen van voor- naar achteruit duurde eigenlijk te lang. Als we de oever naderen willen we graag even achteruit slaan om af te remmen. Het duurde echter even voordat hij daadwerkelijk achteruit ging draaien. Voor je het weet zit je al tegen de kant aan. Misschien dat dit na een tijdje gaat wennen, maar in onvoorziene situaties is dit niet fijn. Het dodemanskoord werkt hier direct en de motor stopt onmiddellijk, stuk beter als de ePropulsion.

Gebruiksmogelijkheden elektrische buitenboordmotorenGashendel epropulsion spirit 1.0

Met deze motoren komt de rubberboot prima vooruit. De actieradius is in beide gevallen zoals te verwachten onvoldoende om een hele dag te varen, maar voldoende om even boodschappen te doen, de haven in en uit te varen of door de brug te komen met een zeilboot. Voor de Torqeedo is een aantal extra’s verkrijgbaar, zoals tassen en een app die laat zien waar je vaart. De ePropulsion biedt niet veel extra opties, maar is wel te gebruiken als motor met besturing op afstand. Een los gashendel is wel te koop, maar met een stuurwiel is de Torqeedo op dit moment niet te besturen als standaard optie.

Conclusie vergelijking Torqeedo Travel 1003 versus ePropulsion spirit 1.0

Beide motoren hebben hun voors en tegens. Als we alles tegen elkaar afwegen tussen geteste modellen dan komt de ePropulsion net iets beter uit de test dan de Torqeedo. De laatstgenoemde verliest wat punten door het geluidsniveau, de prijs en de trage achteruit. Een Torqeedo die minder geluid produceert bestaat sinds dit jaar wel: de Travel 1103C is in dit opzicht te vergelijken met de Spirit 1.0. Hij heeft meer vermogen bij eenzelfde accucapaciteit. Met vol gas kan je dan iets minder dan een uur varen. Als dan ook het achteruit schakelen sneller gaat zou de keuze gaan naar Torqeedo.  Importeur de stille boot bevestigd dat ook het naar achteruit schakelen sneller gaat bij het nieuwe model, 1103C lichter is, 17kg weegt dus minder zwaar dan de ePropulsion. de stille boot geeft ook aan dat de 1103C op dit moment ook het best verkopende model van de Travel serie is.

Plussen en minnen van de ePropulsion en Torqeedo

ePropulsion Spirit 1.0

Torqeedo Travel 1003C

Plus

Grotere accucapaciteit.

Lager geluidsniveau.

Prijs.

Uitgebreid display.

Demontabel gashendel, hierdoor makkelijker op te bergen.

Licht van gewicht.

Min

Trage reactie op dodemanskoord.

Gashendel niet demontabel.

Minder uitgebreid display.

Geluidsproductie bij hogere vermogensafname.

Traag schakelen van voor- naar achteruit.

Prijs.

Torqeedo travel 1003 C elektrische buitenboord motor vaartest

 

Wattage

Snelheid in km/uur

Actieradius in km

150

4,9

30

250

5,8

20

400

6,5

14

500

6,6

11

750

7,5

8

970

7,6

6

ePropulsion spirit elektrische buitenboord motor vaartest

Wattage

Snelheid in km/uur

Actieradius in km

150

5,1

30

250

5,7

20

400

6,1

13

500

6,4

10,8

750

7,4

8,1

1000

7,7

7,7

Over de schrijver
Andre Kuijt directeur / eigenaar van AK Maritime service. Technische dienstverlening voor de beroepsvaart / scheepswerven en rederijen tevens elektrisch varen specialist. AK Maritime Service bestaat sinds 2009 en is in die jaren uitgegroeid tot een brede service verlener. Door de interesse in het elektrisch varen heeft Andre de laatste jaren heel veel ervaring en informatie vergaard die hij regelmatig met de buitenwereld deelt in de vorm van blogs en artikelen.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies