Torqeedo Rudder Drive: innovatieve pod motor in het roer
arrow_drop_up arrow_drop_down
9 januari 2017 

Torqeedo Rudder Drive: innovatieve pod motor in het roer

Met de Torqeedo rudder drive introduceren Torqeedo, Hanse Yachts en Jefa een innovatieve manier van elektrisch varen voor zeiljachten. Deze krachtige pod motor is namelijk geïntegreerd in het roer en dat zorgt voor indrukwekkende voordelen. Het vervangt de binnenboordmotor en de saildrive van het zeiljacht, levert een krachtig vermogen en verbetert het stuurvermogen fenomenaal!

Torqeedo Rudder DriveManoeuvreren als een scheermes

Met dit systeem vaar je niet alleen geheel emissievrij en vrijwel geruisloos, maar profiteer je ook van een sterk verbeterde wendbaarheid. Doordat de 4 kW (8 Pk) elektromotor en klapschroef zijn geïntegreerd in de roerkoning, kun je sturen als een scheermes.  Vanuit stilstand vaar je de boot zo om zijn eigen as, zowel in voor- als achteruit. Een kleinere draaicirkel is er niet! En met een minimale beweging van het stuur leg je de boot vanuit stilstand soepel parallel aan de steiger. Zo manoeuvreer je zonder hulp van een boeg- en hekschroef probleemloos uit zelfs de smalste haven, ook bij harde zijwind!

Vermogen en bereik van het systeem

Het hart van het systeem wordt gevormd door een aangepaste versie van de beproefde Torqeedo Cruise 4.0 pod motor met klapschroef. Dit gestroomlijnde systeem, geïntegreerd in de roerkoning zelf, vervangt een binnenboordmotor en saildrive. Ook een aparte boeg- en hekschroef zijn niet meer nodig. Twee tot vier lichtgewicht lithium batterijen zorgen voor een aanzienlijk bereik en vermogen. Op kalm water kan een zeiljacht met een snelheid van 4,5 knoop tot 30 nautische mijlen varen. Bij lagere snelheden neemt het bereik aanzienlijk toe. De maximumsnelheid doet met 6,1 knopen nauwelijks onder aan die van een conventionele dieselmotor. Met de geïntegreerde snelladers kun je de geïntegreerde pod motor in drie uur weer volledig opgeladen. Dat kan bij het dok, maar ook tijdens het varen door met de klapschroef stroom op te wekken.

Torqeedo Rudder DriveVoordelen van de Torqeedo Rudder Drive

In vergelijking met een conventionele dieselmotor biedt het gestroomlijnde elektrische Rudder Drive systeem de volgende voordelen aan een zeiljacht:

  • 100 kg minder gewicht
  • geen emissie, geen dieselstank en geen herrie
  • minimaal onderhoud dankzij een weinig bewegende delen
  • geen opening in de romp voor de saildrive dus minder weerstand tijdens het varen
  • Probleemloos manoeuvreren met een minimale draaicirkel

Vooral dat laatste biedt grote winst. Je zeiljacht was nog nooit zo wendbaar. Bovendien reageert de motor reageert direct op zelfs de kleinste beweging van het gaspedaal. Deze is uitgerust met een digitaal display zodat je kunt zien wat de accucapaciteit is, het huidige verbruik, de snelheid en actieradius. Koppel dit aan je smartphone en je ontvangt daarbij fraaie visuele ondersteuning, zoals de actieradius aangegeven binnen een cirkel op de kaart. Met de Torqeedo Rudder Drive heb je je zeiljacht volledig onder controle en ervaar je optimale vrijheid tijdens het varen!

Benieuwd hoe dit er allemaal in het echt uitziet? Bekijk dan dit filmpje van een Torqeedo Rudder Drive geïntegreerd in een Hanse 315 e-motion zeiljacht! 

Over de schrijver
Vooijs

Door

Vooijs

op 30 January 2017

Zou een dergelijke constructie ook mogelijk zijn in het - houten - roer van een Tjotter. Wat is uw standnummer op Boot Holland. Ik kom dan langs voor overleg

Andre

Door

Andre

op 30 January 2017

Beste heer Vooijs wij staan niet op boot holland met een stand, maar u bent altijd welkom na het maken van een afspraak in Bolsward bij ons op de zaak. U broer weet de weg. Dan kunnen we altijd kijken wat er mogelijk is voor het inbouwen in het roer. Bij het hout zit je even met de waterdichtheid van de kabeldoorvoeren van de POD. Maar er zijn vast wel mogelijkheden te bedenken. Mvg, Andre Kuijt

pim

Door

pim

op 28 January 2019

Ik denk dat elektrisch varen voor jachten echt de nieuwe innovatie is. Ik heb lang met een motorboot gevaren en voel me daar toch langzaamaan vreemd over. Super is natuurlijk vooral dat het emissie vrij is.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies