11 oktober 2018 

Ripple dynamische elektrische speedboot bestuurd met 2 vingers

In Amsterdam wordt momenteel gewerkt aan het op de markt brengen van de eerste Ripple Yachts. Ondernemer Tom Vroemen werkt samen met Rogier Hoetmer, Joost Nauta en Koen Schoonens aan een aluminium elektrische speedboot die door velen als de Tesla van het water wordt gezien.

Ripple vaarprestaties

Minimalistisch met draagvleugels

Het team van Ripple wil de markt veroveren met een aantal in de pleziervaart nog niet eerder geziene innovaties. Op het eerste gezicht doen de boten zeer minimalistisch aan. De Ripples hebben bijvoorbeeld geen stuur en gashendel, geen boegschroef, en geen vaste zitplaatsen. Onderhuids zijn ze echter standaard uitgevoerd met een autopilot, hydrofoils (draagvleugels), een 360graden draaiend staartstuk en elektrische aandrijving van 160-300 pk.

Open Spiegel

Ripple open spiegel

Het ruime dek en de open spiegel springen meteen in het oog. Het is duidelijk dat een motorhuis ontbreekt. De Ripple aandrijving is volledig tussen de bodem en de dekvloer weggewerkt. De open spiegel geeft een prachtig zicht op het water naar achteren, maar voelt niet onveilig aan door het lange en met brede omranding omgeven achterdek. Onder dit achterdek bevindt zich de aandrijfeenheid, die wanneer de boot aan de kade ligt volledig met staartstuk en huiddoorvoeren uit water klapt. Verdere handelingen zijn niet nodig om deze boot winterklaar te maken, en de boten hoeven buiten het vaarseizoen niet op de kade.

Boot besturen met je vingersRipple boot besturen met je vingers

De besturing is uitgevoerd met een-vinger controls en touchscreens. Met een kleine inspanning kan het schip heel nauwkeurig worden gestuurd vanaf 4 verschillende zitplaatsen.

De finger controls hebben als voordeel dat koerscorrecties en manoeuvres weinig inspanning van de schipper vragen. Een beweging van de duim in de juiste richting is voldoende om -op trage snelheid, en ook snelvarend- het schip nauwkeurig te besturen. De finger controls worden ondersteund door een autopilot die koer houdt, koerscorrecties uitvoert en volautomatische manoeuvres kan uitvoeren. Met de kleinst mogelijke draaicirkel keren op smal vaarwater is daardoor mogelijk met een eenvoudige swipe op het touchscreen.

Ripple elektrische aandrijving en vaarprestaties

Vaarprestaties

De vaarprestaties zijn met recht overweldigend te noemen. Het enorme koppel van de elektromotor en de duoprop aandrijving zorgen er voor dat met een kleine vingerbeweging direct een enorme acceleratie kan worden ingezet. De boot schiet geruisloos weg en houdt op de foils ook de golfslag minimaal. Het elektronische stuursysteem maakt het mogelijk om in een fractie van een seconde een scherpe manoeuvre in te zetten, waar men normaliter enkele draaien aan een stuurwiel moet geven. De agiliteit en controleerbaarheid zijn verbazingwekkend.

Ripple stoere materialenStoere materialen

Het team heeft gekozen voor onverwoestbare pure materialen. Het schip is opgebouwd uit onbehandeld aluminium, wat het een glimmende stoere aanblik geeft en onderhoudsvrij en gebruiksvriendelijk is. De dekbekleding bestaat uit een dikke laag neopreen rubber dat zorgt voor goede grip en een zachte ondergrond. Het is duidelijk dat dit schip is ontworpen voor intensief gebruik. Watersport en grote groepen zullen ze eigenaar weinig zorgen om beschadigingen opleveren.

De Ripples zijn standaard uitgerust met in hoogte verstelbare draaibare kuipstoelen voorin, en elektrisch in de zijwanden wegklappende langsbanken voor grotere gezelschappen. De flexibele besturingspositie maken het mogelijk om vanuit 4 zitplaatsen het schip te besturen, zodat de schipper altijd een sociale plek in het gezelschap kan innemen.

Ripple dashboardActieradius

De grootste uitdaging van elektrisch snelvaren is de actieradius bij hoge snelheden. Snelvaren kost zeer veel energie, en de kosten van accu’s worden al snel bepalend voor de kosten van een elektrische speedboot.

Het Ripple ontwerp maakt daarom gebruik van wegklapbare hydrofoils die de boot al bij 15 km/u uit het water kunnen tillen. De hydrofoils worden met sensoren en elektrische actuatoren continu getrimd om een zo stabiel mogelijke en veilige snelvaart te verkrijgen. De hydrofoils reduceren de weerstand in het water met meer dan 50%, verhogen de topsnelheid tot 70km/u en zorgen voor een actieradius bij het snelvaren die moet gaan concurreren met die van brandstofboten.

Meer info: rippleyacht.com

Over de schrijver
Andre Kuijt directeur / eigenaar van AK Maritime service. Technische dienstverlening voor de beroepsvaart / scheepswerven en rederijen tevens elektrisch varen specialist. AK Maritime Service bestaat sinds 2009 en is in die jaren uitgegroeid tot een brede service verlener. Door de interesse in het elektrisch varen heeft Andre de laatste jaren heel veel ervaring en informatie vergaard die hij regelmatig met de buitenwereld deelt in de vorm van blogs en artikelen.
Reactie plaatsen