Hybride en diesel elektrisch worden vaak in de volksmond als zelfde genoemd. Dit is niet terecht.
Hybride tegenover diesel elektrisch
Hybride tegenover diesel elektrisch zijn 2 totaal verschillende systemen. Hybride betekend dat het vaartuig 2 manieren van voortstuwing heeft. Danwel elektrisch, via accupakket, danwel mechanisch via diesel/benzine aandrijving. Bij diesel elektrisch is er altijd sprake van een elektrische voortstuwing.
Hybride systeem
Bij Hybride word er een keus gemaakt door de schipper in welke voortstuwings modus hij wil varen. Elektrische voortstuwing of diesel/benzine direct. Dit heeft meestal te maken met de accucapaciteit of de snelheid die het schip moet varen om bijvoorbeeld het IJsselmeer over te laten steken.
Diesel elektrisch
Diesel elektrisch is een systeem waarbij altijd elektrisch word gevaren. Dus de schroef word altijd aangedreven door een elektromotor. Alleen kun je dus met behulp van een generator zorgen dat de elektromotor van stroom word voorzien als de spanning in de accu’s te laag word. Torqeedo heeft bijvoorbeeld zo’n systeem alleen spreken ze hier zelf van Hybride misschien dat ik ze dat toch eens uit moet leggen dan.
Bedrijfszekerheid van de systemen
Wanneer men gaat kijken naar de bedrijfszekerheid van de systemen betekend het dus dat je met het hybride systeem altijd kan terugvallen op de verbrandingsmotor als voortstuwing deze mogelijkheid heb je niet wanneer je een diesel elektrisch systeem hebt.