Wij gebruiken Cookies

De goedkope zeezout batterij als schoon opslagmedium en snellader

De goedkope zeezout batterij als schoon opslagmedium en snellader

Om opgewekte zonne- of windenergie ook later te kunnen gebruiken, is een goede batterij essentieel. De oude, milieubelastende loodzuurbatterij heeft inmiddels plaatsgemaakt voor de nieuwe generatie lithium batterijen. Deze zijn veel lichter, efficiënter en gaan langer mee.

Ook bij elektrisch varen is lithium de norm. Maar wat als er een goedkope batterij van natuurvriendelijk materiaal kan worden gemaakt die nóg betere prestaties levert? Dat zou een enorme stap in de schone energie betekenen. Dr Ten (Marnix ten Kortenaar) werkt hier al jaren aan. Met de zeezout batterij heeft hij een geheel nieuwe, veelbelovende batterij ontwikkeld.

 

zeezout batterij

 

De ontwikkeling van de zeezout batterij

De motivatie voor een nieuw soort batterij, bestaande uit algemeen verkrijgbare en milieuvriendelijke materialen, deed Dr Ten op in Afrika. Hier waren weliswaar mogelijkheden genoeg om zonne-energie op te wekken, maar geen goede opslagmediums beschikbaar.

Milieubelastende loodzuurbatterijen werkten slecht, gingen kort mee of werden verkeerd gebruikt en vervolgens in de natuur gedumpt. Toen hij dit zag, stelde de oud-schaatser die tevens is afgestudeerd in metaallucht batterijen zich een missie.

Het uitvinden van de ‘ultieme batterij’ voor Afrika, gemaakt van goedkoop, schoon en recyclebaar materiaal, voor de opslag van (zonne)energie. Na vijf jaar vond hij het hoofdcomponent: zeezout. De zeezout batterij bestaat daarnaast uit koolstof – ook een natuurlijk materiaal dat overal ter wereld verkrijgbaar is – water, metaal en een geheim additief. Tezamen vormen deze componenten een krachtige batterij die geheel kan worden ontladen en jarenlang meegaat. Spotgoedkoop en volledig recyclebaar.

Zeezoutbatterij voor elektrisch varen

Dr Ten ontwikkelde de zeezout batterij als ‘ultieme batterij voor Afrika’, maar deze batterij heeft natuurlijk ook veel potentie voor Nederland. In Groningen wordt de zeezout batterij in combinatie met een zonnefietspad al gebruikt, als oplaadpunt voor elektrische fietsen en mobiele apparaten.

Daarnaast biedt de nieuwe, schone batterij een oplossing voor elektrisch rijden. Want de wil om over te stappen naar elektrisch rijden is er zeker, maar het Nederlandse elektriciteitsnet is er nog niet klaar voor. Als wij nu massaal elektrisch zouden rijden, komen we voor twee problemen te staan. Het laden van de auto duurt te lang en het net zal overbelast raken.

Een zeezout batterij bij huis biedt hiervoor de oplossing. De batterij zal overdag worden opgeladen via een zonnepaneel, windmolen of het net. En als snellader zal de nieuwe batterij de auto in een kwartier kunnen opladen. Zo biedt de zeezout batterij ook oneindig veel mogelijkheden voor elektrisch varen.

 

zeezout batterij als snellader voor elektrisch rijden en varen

Van prototype naar fabrieksmodel

De eerste generatie zeezout batterijen is inmiddels succesvol geproduceerd en maakt alle verwachtingen waar. Hiermee won Dr Ten dan ook de Jan Terlouw innovatieprijs en de Blauwe Tulp Accenture Innovation Award.

Toch wordt de zeezout batterij nog niet op grote schaal geproduceerd. Reden: een gebrek aan kapitaal. Om over te stappen van prototype naar massaproductie is er geld nodig, veel geld. En dat is het obstakel waar Dr Ten momenteel tegenaan loopt. Tot op heden is de zeezout batterij uitsluitend een demoversie bestellen. Deze zeezout batterij wordt nog met de hand gemaakt en op maat geleverd.

Verder zal het een kwestie van tijd zijn voordat een investeerder zich aandient, zodat de ‘ultieme batterij’ in massaproductie kan worden genomen en voor iedereen beschikbaar wordt!

Over de schrijver

Door stemerding op 29 December 2017

hoe kan ik een demo bestellen?

Door G.Budzyn op 24 May 2018

graag zou ik wat info wensen heb LG300 20 x op dak en kan makkelijk 5000 liter in de kelder bergen Mvg mariet

Door Pieter, MaasMissie i.o. op 1 November 2018

Geachte heer/mevrouw, Wij zijn bezig met een off-grid/autonoom energie systeem. Omschrijving van het project; Het is een schip waaruit we mensen in nood gaan helpen met voedsel, kleding, onderdak enz…. We hebben geen wal aansluiting en zijn afhankelijk van een generator. -De energievraag is 25.000KWH per jaar. -10KW continu en een piek van 25KW -Met een energievraag van 22KWH per nacht met een piek van 10KW -220VOLT (geen krachtstroom nodig) We zijn op zoek naar een energieopslag van minimaal 30 tot maximaal 70 KWH opslag. Zou u hier een oplossing voor hebben? In afwachting van uw reactie verblijf ik, Pieter, MaasMissie i.o. 0647670822 Stichting MaasMissie i.o. is een stichting met een christelijke identiteit. We geloven dat christen zijn, woorden maar zeker daden zijn. De afgelopen jaren hebben we in de gemeente Schinnen het HelpCenter.nl mogen opstarten en bouwen. We hebben gemerkt dat er veel verborgen noden zijn en daar willen we ons voor inzetten. We willen een plek zijn waar we "met hoofd, hart en handen inzetten voor noden en onrecht" Stichting MaasMissie is dan ook een non-profit hulporganisatie en is er op gericht om mensen in praktische en sociale armoede hulp te bieden en ze te ondersteunen met als doel, "terug op weg naar zelfredzaamheid". Wie of wat de afkomst, religie of geaardheid ook is, bieden we verschillende vormen van hulp aan; - Voedselondersteuning - Kleding - Schuldhulpverlening - Maatje - Persoonlijke begeleiding en ondersteuning - Tijdelijke Huisvesting (noodopvang) Wij helpen mensen en gezinnen die ver onder het minimum inkomen leven en desondanks moeten rondkomen. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals het verliezen van een baan, echtscheiding, faillissement, ziekte enz…. Deze mensen hebben hulp nodig en daar willen wij ons voor inzetten. Niet alleen door ondersteuning met de eerste levensbehoeften zoals voedsel en kleding, maar ook door middel sociaal contact. Omdat we verschillende manieren hulp bieden en daarbij de persoon centraal stellen, hebben we een goed beeld van de noodzakelijke hulp de mensen nodig hebben. Zo wordt praktische hulp tijdelijk en ondersteunen wij hen terwijl zij gelijktijdig gestimuleerd en begeleid worden op hun weg naar zelfredzaamheid. Liefde voor de medemens is geen afhankelijkheid, maar vrijheid. Stichting MaasMissie i.o. zal een echte pioniersstichting zijn. We zullen werken vanuit een schip waarvan het ruim ingericht is als multifunctionele ruimte waar uitgifte, opslag van voedsel en kleding met een voorziening voor noodopvang voor gevallen van huiselijk geweld, enz... Zodra de groep sterk genoeg is, zowel leiderschap, daadkracht en financiën zullen we een locatie aan de wal zoeken waar alle activiteiten kunnen worden voortgezet en zal het schip verder gaan naar het volgende dorp of stad. Het schip is een voormalig winkel/bunkerschip, die dienst deed als drijvend winkel en tankstation t.b.v. de binnenvaart. Dit schip is uitermate geschikt, door de vele en grote ruimtes inclusief beheerders woning

Door Andre op 10 November 2018

Beste Pieter, Bedankt voor je bericht. Ik heb hem even doorgestuurd naar een collega (Faber Elektro Service) welke een deel van onze werkzaamheden heeft overgenomen. Mvg, Andre Kuijt | AK Maritime Service

Reactie plaatsen