Page content

Hoe vol is mijn accu

Hoe vol is mijn accu

Hoe vol is mijn accu is door middel van het voltage meten van de accu een mogelijkheid om vast te stellen hoe vol de accu is.

Hoe vol is mijn accu ?

Hoe vol is mijn accu? Hiervoor kunt u onderstaande tabel gebruiken om een indicatie te hebben hoe vol de accu is. Let wel op dat u alle verbruikers uitschakelt en 15 min wacht voordat u de meting uitvoert.

multimeter12,7 volt = 100%
12,6 volt = 87%
12,5 volt = 75%
12,4 volt = 63%
12,3 volt = 50%
12,2 volt = 25%
12,0 volt = 19%
11,9 volt = 6%
10,7 volt = 0%

Hoe vol is mijn accu door middel van een zuurweger

Een betere manier bij een natte lood accu is natuurlijk om met de zuurweger het zuurniveau in de accu te meten. Zorg dat alle verbruikers uitgeschakeld zijn welke op de accu zijn aangesloten. Wacht daarna 15min. voordat u de meting uitvoert. Dan draait u dopje voor dopje eraf en meet u met de zuurweger het soortelijk gewicht van het accuzuur wat in de accu zit. Dan kun u in onderstaande overzicht zien wat de ladingstoestand van de accu is.

Soortelijk gewicht meten met een zuurweger1,280 = 100%
1,245 = 80%
1,210 = 60%
1,175 = 40%
1,140 = 20%
1,100 = 0%

Wat te doen als mijn accu niet vol is

U heeft vastgesteld dat de accu niet volledig geladen is. U kunt met een goede acculader de accu weer opladen. Gebruik de acculader op de juiste stand. Zo hebben veel acculaders tegenwoordig verschillende laadstanden. Standaard voor de loodaccu, een winter of AGM stand voor de AGM en GEL accu. Sommige hebben ook nog een supply stand voor het wisselen van de accu zonder dat u de gegevens uit bijvoorbeeld de radio kwijtraakt nadat de accu losgekoppeld is. Heeft u de accu opgeladen op de juiste stand. Laat deze dan weer even een periode staan voordat u de meting opnieuw uitvoert. Komt er dan weer een meting uit met een lage waarde vervang de accu dan voor een nieuwe.

 

    Comment Section

    5 reacties op “Hoe vol is mijn accu


    Door Anne op 2 juni 2018

    Bedankt voor de heldere uitleg, Nu weet ik dat mijn koelkast zonder problemen aan kan blijven staan in de nacht meet namelijk nog 12,5 volt


    Door Paul Bol op 17 april 2019

    Goedemorgen heer of mevrouw, 17 april 2019
    Op mijn boot heb ik een accu staan 12 Volt. Hierop is een apparaat aangesloten wat de accu oplaad en vervolgens weer ontlaad, de meter stond laatst op stand 0 is de accu dan vol of leeg? Het is namelijk zo dat ik mijn drinkwaterpompje na de vorstperiode weer aan wou sluiten [in verband met bevriezen van de pomp gedemonteerd] toen ik het pompje wou testen deed het niets? Moet de accu juist een hogere stand aangeven wil deze vol zijn dan de nul stand? Ik wacht uw antwoord af met vriendelijke groet, Paul Bol


    Door Andre op 17 april 2019

    Beste heer Bol, wij hebben uw vraag in de mail beantwoord. De meter zal niet op 0 horen te staan, deze zal van 0 – 15volt of van 0 – 100% aan moeten geven waarschijnlijk. Ik weet natuurlijk niet welk type meter u aan boord heeft. Maar ik verwacht dat de accu op dit moment gewoon helemaal leeg is.


    Door Nico Bruin op 8 mei 2019

    Beste Mevrouw/Heer ik vaar zins kort op een fluisterboot, er word alleen maar water bij ge vult door onderhoud dienst. Zins kort heb ik alle 40 cellen het sg gemeten na lading, en er waren cellen bij die niet hoger kwamen dan 1,22 het meren deel zat op 1,26 en uitschieters op 1,28. wat mij opviel dat 75% van de cellen zeer troebel zijn. Graag uw mening hier over.


    Door Andre Kuijt op 8 mei 2019

    Beste Nico,
    Dat klinkt alsof er al een aantal cellen minder aan het worden zijn. In principe in het beste geval moeten ze aan het einde van de laadcyclus allemaal gelijk zijn en in die rangen van 1,26 – 1,28 zitten. Maar als na een goede laadcyclus het meerendeel op 1,22 zit wat inhoudt dat de accu maar +/- 60% vol is. Dan zijn er of een aantal verbindingen niet goed waardoor de lading niet goed doorgegeven wordt, kabels niet van gelijke lengte geweest of er zijn gewoon een flink aantal cellen al een stuk minder aan het worden. Nadeel daarvan is dat deze de andere cellen ook onderuit gaan trekken. Waarschijnlijk is er ook wel capaciteitsverlies merkbaar op het moment met varen. Het troebel worden van de cellen geeft aan dat er sulfatering in de accu aanwezig is. Dit kan komen door verkeerd gebruik, verkeerde lading.

    Mocht je meer info willen of een advies mail ons dan gerust eens.

    Mvg,
    Andre Kuijt | AK Maritime Service

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.