24 januari 2015 

Accu elektrisch varen

Voor het elektrisch varen zijn er verschillende type accu’s op de markt. De 1 wat minder geschikt dan de ander. Bij elektrisch varen kun je niet zomaar even bijladen, het liefst wil je de hele dag kunnen varen en gedurende de nacht de accu’s weer op kunnen laden.

Stelregel bij accu’s

Stelregel bij een accu is wat je er niet in stopt haal je er ook niet uit. Dit gaat bij het elektrisch varen helemaal op. Een 48volt systeem zal niet veel doen als je er maar een 12volt accu bij installeert. Maar dat is natuurlijk niet het enige punt, je zal een uitgebalanceerd systeem moeten samenstellen. Je kan nog zo’n goed accupakket hebben maar als je lader niet geschikt is voor dat accupakket dan zal het nog steeds niet goed werken.

Auto accu voor elektrisch varen.

Men ziet bijvoorbeeld ook wel eens dat een startaccu van een auto gebruikt word voor het leveren van stroom voor een kleine elektrische buitenboordmotor.  De start accu is gemaakt om in zeer korte tijd een hoge stroom af te geven en dit niet lange tijd vol te houden, deze accu mag ook maar 30% ontladen worden. Dus als er 100ah op de accu staat kun je er maar 30ah uithalen anders verkort dit de levensduur van de accu aanzienlijk. Daarbij zal de motor lang niet zo presteren als er van verwacht mag worden met een startaccu geïnstalleerd. Dus is deze geschikt voor elektrisch varen? Nee dus.

Optima red top startaccu

Deep cycle accu’s

Voor het elektrisch varen met de kleinere systemen zijn er deep cycle accu’s. Deze accu’s mogen tot wel 70% of sommige wel 80% ontladen worden en houden dit ook een 600 cycli vol. Deze zogenoemde Deep Cycle accu’s houden ook langer hun spanning vast, hierdoor zal de elektromotor beter presteren. Wanneer een accu in spanning (voltage) onderuit zakt worden de prestaties van de elektromotoren ook gelijk een stuk minder.

Zenith AGM Deep cycle accu

Tractie accu’s

Voor de grotere systemen zijn er de zogenoemde tractie batterijen. De tractie batterij bestaat uit lossen 2volt cellen welke meestal in een kunstof / metalen container worden geplaatst. Door de cellen te koppelen kunnen de pakketten bijv. 12V/24V/36V/48V/96V zijn, dat is al naar gelang de hoeveelheid cellen er geplaatst zijn en benodigd zijn voor het elektrische systeem. De tractie batterij kan goed tegen diepe ontlading tot wel 80%, houd erg lang zijn spanning vast en zijn bedrijfszeker. De capaciteit van een batterij is afhankelijk van de totale oppervlakte van de platen in elke cel. De capaciteit wordt aangegeven in ampere per uur (Ah) bij een vijf urige (C5) ontlading en een temperatuur van het elektrolyt van 30 graden Celsius. Een batterij met een capaciteit van 1.000 Ah kan 5 uur lang stroom leveren van 200A. Wordt deze zelfde batterij ontladen met een stroom van 250A dan houdt de batterij dit slechts vier uur vol. Waarom nou een tractie batterij voor elektrisch varen? Heeft een lange levensduur bij goed onderhoud, blijft lang hoog in spanning (V) waardoor u goede prestaties houd van de elektromotor.

Tractie accu - batterij voor elektrisch varen

Lithium accu

Tegenwoordig is er natuurlijk ook nog de lithium accu op de markt welke geschikt is voor het elektrisch varen. Het grote voordeel van de Lithium accu is dat hij vele malen lichter/kleiner en sneller geladen kan worden dan de traditionele batterijen daarbij is de nominale spanning van de lithium batterij vaak ook wat hoger waardoor de prestaties van de elektromotor ook goed tot hun recht komen. Een groot nadeel van de Lithium batterij is nog steeds de prijs.

Lithium batterij | accu

Acculader

Wat je erin stopt haal je er ook niet uit

Het is erg belangrijk om een juiste acculader bij de accu te kiezen. Een lader die maar met 1 spanning laad en niet verschillende stappen doorloopt is al niet geschikt om uw accu in goed conditie te houden. Om uw accu goed te laden moeten er verschillende stappen doorlopen worden om zo de accu weer 100% te laden. Deze stappen zijn weer afhankelijk van het type accu dat er gekozen is voor uw elektrische aandrijving. Het is dus niet zo dat u met dezelfde lader als welke u gebruikt bij de auto ook uw tractie accupakket op kunt laden. Hier komt echt wel wat meer bij kijken. Vraag ook altijd advies aan de leverancier en desnoods bij meerdere leveranciers om zo een goed samengesteld pakket te krijgen. Alleen hierdoor zult u zorgeloos varen met uw elektrisch systeem.

Acculader | Batterijlader

Over de schrijver
Andre Kuijt directeur / eigenaar van AK Maritime service. Technische dienstverlening voor de beroepsvaart / scheepswerven en rederijen tevens elektrisch varen specialist. AK Maritime Service bestaat sinds 2009 en is in die jaren uitgegroeid tot een brede service verlener. Door de interesse in het elektrisch varen heeft Andre de laatste jaren heel veel ervaring en informatie vergaard die hij regelmatig met de buitenwereld deelt in de vorm van blogs en artikelen.
http://www./
Door

http://www./

op 25 Nov 2016

That's a well-thought-out answer to a challenging question

Reactie plaatsen