Chief engineer ook wel hoofdmachinist genoemd wat doet hij aan boord
Artikelen in deze categorie
Chief engineer ook wel hoofdmachinist genoemd wat doet hij aan boord
Chief engineer ook wel hoofdmachinist genoemd wat doet hij aan boord.
De chief engineer of in het Nederlands hoofdmachinist is verantwoordelijk voor alle techniek aan boord. Waar de kapitein van het schip verantwoordelijk is voor het gehele schip en zijn bemanning maar met name de navigatie, is de hoofdmachinist verantwoordelijk voor alle technische installaties aan boord. Zowel de storingen als het onderhoud van voortstuwing (hoofdmotor, gearbox en schroefas) tot energievoorziening (generator(s), hulpmotoren en hoofdschakelbord) en van stuurmachine tot ballastpompen. Ook de drinkwater voorziening en afvalwater voorziening is de verantwoordelijkheid van een Chief engineer aan boord van een schip.
Welke papieren heeft een chief engineer nodig?
Als chief engineer heb je verschillende papieren, je komt van school af en kan niet gelijk als hoofdmachinist aan de slag. Je begint natuurlijk met een MBO / HBO opleiding om je theoretische gedeelte van de opleiding te halen. Na dit diploma gehaald te hebben zul je een stage periode moeten doen aan boord. Na het doorlopen van de stage kun je een vaarbevoegdheidsbewijs aanvragen (VBB) welke geldig is voor: Second engineer (2de machinist)Werkt de chief engineer alleen of heeft hij hulp?
De chief engineer doet dit op de meeste schepen niet alleen. Vaak heeft hij hulp van de 2de machinist of 2nd engineer op nog grotere schepen zelfs een 3de en 4de machinist en vaak ook nog wipers (schoonmakers) en pijpfitters en lassers dat zijn dan wel hele grootte of complexe schepen. De chief engineer loopt zijn wachten samen met de 2de machinist. Wanneer het een volledig bemande machinekamer en er maar 2 machinisten aan boord zijn, dan is het 6 uur op 6 uur af. 00 - 06 voor de 2de machinist en 06-12 voor de chief engineer en dan weer 6 uur de 2de machinist en weer 6 uur de chief engineer. Wanneer het een onbemande machinekamer betreft zal er normaal gesproken dagdienst gelopen worden van 08 tot 17 uur en daarna zal er om de beurt van 17 - 08 het wachtalarm op de desbetreffende hut gezet worden. Zo snel als er een alarm afgaat in de machinekamer zal er ook een alarm afgaan in de hut van de 2de danwel chief engineer net wie er wacht heeft. Er zijn nog veel meer verschillende wachtstelsels mogelijk en dit zal ook per schip / rederij kunnen verschillen.
Reactie plaatsen