Elektrisch varen onderhoud

Elektrisch varen is niet onderhoudsvrij maar onderhoudsarm

Veel bedrijven geven aan dat elektrisch varen onderhoudsvrij is. Wij bij AK Maritime Service zijn van mening dat dat niet helemaal waar is. Elektrisch varen is onderhoudsarm. Ieder systeem heeft af en toe zijn onderhoud nodig. Bijvoorbeeld de accu's. De accu's zijn de energiebron van je aandrijving deze moeten in goede staat zijn om zo optimaal mogelijk te werken. De stroom moet van de accu's naar de regelaar de kabels en connecties moeten dus ook af en toe gecontroleerd worden. Zo zijn er nog een aantal punten die we hieronder zullen benoemen.

De accu heeft met regelmaat onderhoud nodig. Zijn het natte loodzuur accu's dan moet je met grote regelmaat het niveau in de cellen controleren en waar nodig bijvullen met demi water. Doe dit bijvullen altijd na het laden. Dit om te voorkomen dat de accu's overlopen tijdens het laden, door het zuur wat vrij komt uit de platen door de chemische reactie tijdens het laadproces. Om een goed beeld te krijgen van de cellen in de accu kun je ook met regelmaat met een accu zuurweger. Als u gaat meten zorg dat alles is uitgeschakeld en wacht minimaal 15 minuten voordat u gaat meten. Schrijf al deze waardes op en voer deze controle met regelmaat uit. Een goede 100% geladen accu heeft een waarde van 1280. Dan heeft u een indicatie van de toestand van uw accu. Dan kan u bijvoorbeeld zien of er 1 cel of misschien wel meerdere cellen minder worden t.o.v. de andere. 

Houdt de accu en accupolen schoon, controleer regelmatig of de accu goed vast staat en niet zomaar kan schuiven en daardoor beschadigd kan raken.

De stroom moet van de accu's naar de elektromotor komen. Wanneer er een connecties tussen zitten die niet goed zijn, bijvoorbeeld los zitten of gecorrodeerd zijn kan dat een extra weerstand geven waardoor de spanning bij de motor uiteindelijk lager is als gewenst en daardoor de stroom toeneemt en de motor eigenlijk minder makkelijk draait. Controleer daarom regelmatig of alle kabels goed vast zitten op hun aansluitpunten. Door trillingen in de boot kunnen aansluitingen los gaan zitten. Controleer alle connecties op vuil af aanslag. Vooral bij natte accu's kan er rond de accupolen wat aanslag ontstaan. Haal dit weg en smeer de accupool in met zuurvrije vaseline. Kijk ook of alle kabel overal goed vast zitten en nergens tegenaan zitten waardoor ze beschadigd kunnen raken. Beschadigde kabels kunnen sluiting veroorzaken met alle gevolgen van dien.
Vele van ons zijn elektrisch gaan varen omdat het stil is. Wanneer er bijvoorbeeld een lager versleten is van een schroefas kan dit een heel vervelend geluid door de boot geven en is elektrisch varen opeens niet zo stil meer. Dit is aan het einde van het seizoen als de boot uit het water is goed te controleren. Heeft u een water gesmeerde schroefas zorg ervoor dat u regelmatig even controleert of hier nog water doorheen stroomt. Heeft u een volvoseal afdichting, ontlucht deze dan af en toe even. Wanneer de volvo seal droog draait kan deze verbranden en gaan lekken. Bij een podmotor of elektrische buitenboordmotor is het heel belangrijk om af en toe te controleren of er niet een stukje draad of touw achter de schroef tegen de afdichting aan draait. Dit kan de afdichting beschadigen en tot gevolg hebben dat er water in de motor komt. Afdichtingen van onderwater motoren zoals POD's adviseren we om eens in de zoveel jaar te laten vervangen. Dit zijn motoren waar de motor onder water zit. Wanneer deze afdichting niet goed meer is komt er water in de motor. Water en elektra is niet zo'n goede combinatie. 

Meer informatie lezen? Kijk door de andere artikelen over elektrisch varen