Elektrisch varen gelezen in de media deel 1
Elektrisch varen artikelen gelezen in de media. We lezen veel artikelen op internet aangaande elektrisch varen om zo op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Jij hebt misschien niet altijd tijd om deze artikelen op te zoeken maar wilt wel graag op de hoogte blijven van de ontwikkelingen. Hieronder deel 1 wij gaan proberen met regelmaat een nieuwe blogpost met een aantal relevante artikelen te gaan publiceren. Heeft u suggesties voor een artikel is dat natuurlijk ook altijd welkom. Stuur ons gerust een mailtje met de link naar het artikel.
In deze editie:
Hoora gaat 43 elektrisch huursloepen bouwen voor Happy Whale
Hoora watersport uit Heeg heeft van Happy Whale de opdracht gekregen voor de bouw van 43 elektrisch aangedreven Pure Vida 550 sloepen. De order is mogelijk door de medewerking van het Fonds FSFE. (Fonds Schone Friese Energie -Fûns Skjinne Fryske Enerzjy) Happy Whale werkt met een samenwerking van bedrijven waar de sloepen via een online portaal te huren zijn. De Pure Vida 550 sloep is een zogenaamde spiegelsloep met veel ruimte en een comfortabele zit. De boot is stabiel mede doordat de accu’s in de kiel van de boot worden geplaatst. Hoora is vooral bekend van het verhuur van Polyvalken in Heeg. Hoora heeft echter ook een tak welke volledig gericht is op het elektrisch varen genaamd Aquatro. Aquatro is een allround service center voor elektrisch varen. Het verzorgd de inbouw van verschillende type elektromotoren maar doet ook aan ontwikkeling van telematica. Zo hebben ze bijvoorbeeld een systeem ontwikkeld waarmee alle gegevens van de boot op afstand kunnen worden uitgelezen. Dit is voor de verhuur heel erg prettig natuurlijk.
Wij hebben dit artikel gelezen op: Fries Nieuws lees daar het hele verhaal
Vaart onze Nederlandse binnenvaart straks elektrisch?
Het bedrijf PortLiner in Huissen werkt aan binnenvaartschepen die volledig elektrisch moeten gaan varen. Het wachten is nog op de laadpunten, zonder laadpunten kan er niet gevaren worden. De mogelijkheden om het technisch voor elkaar te krijgen zijn er al dus dat zal het probleem niet zijn. De schepen zullen in eerste instantie nog met een schipper varen maar zijn voorbereid om uiteindelijk autonoom zonder personeel te gaan varen. Het autonoom varen is op dit moment nog verboden. Met het huidige ontwerp zal het schip ongeveer 15 uur kunnen varen op 1 batterijlading. De nu ontworpen schepen hebben een capaciteit van 280 containers of 4000 ton. Deze schepen worden normaal gesproken voortgestuwd door een dieselmotor van ongeveer 800 pk. Dit zal nu gaan gebeuren met een elektromotor van ongeveer 650 Kilowatt. De containers met de batterijen zullen onder het stuurhuis komen waardoor er geen ruimte voor de lading verloren gaat. Toekomst muziek of werkelijkheid? Het is de bedoeling dat het eerste elektrisch aangedreven binnenvaart container schip in 2019 een lijndienst gaat varen tussen Tilburg en Rotterdam.
Wij hebben dit artikel gelezen op Trouw.nl lees daar het hele verhaal.
Extra power voor 12 volt elektromotoren met nieuwe AV-lijn van Rebelcell.
Wij hebben dit artikel gelezen op De Roofvis.nl lees daar het hele verhaal.
Volledig elektrisch aangedreven baggerschip ‘DC Orisant’
Werkina Werkendam heeft in November 2018 een volledig elektrisch aangedreven TSHD (trailing suction hopper dredger opgeleverd). Het schip de ‘DC Orisant’ word volledig aangestuurd door het door Werkina Werkendam ontwikkelde W-prop power management systeem. Het schip wordt voortgestuwd door 2 elektromotoren van 1800 kW per stuk. Ook de baggerpomp word elektrisch aangedreven. De baggerpomp heeft 2 in lijn gekoppelde 2250 kW elektromotoren voor een totaal vermogen van 4500kw. De boeg en hekschroeven zijn ook elektrisch aangedreven en zijn 700 kW per stuk. Met het volledig geïntegreerde W-prop power management systeem zijn alle functies voor de vermogensregeling, veiligheidssystemen en beschikbare signalen aan elkaar gekoppeld hierdoor ontstaat er een intelligent en betrouwbaar systeem wat zorgt voor vermogens reductie, vrij van plotselinge onderbrekingen in energievoorziening. Voor de stroomvoorziening zorgen een aantal generatoren. Door het toerental van de generatoren aan te passen aan het gebruik wordt een behoorlijke brandstof reductie gehaald. De elektrische aandrijving past binnen de maatschappelijke wens om de scheepvaart schoon en zuinig te maken.
Wij hebben dit artikel gelezen op Werkina Werkendam lees daar het heel verhaal.
Dit was de eerste editie van elektrisch varen gelezen in de media. Heeft u opmerkingen of suggesties laat het ons gerust weten. U kunt zich ook inschrijven zodat u iedere keer een melding krijgt wanneer er een nieuwe editie online komt op onze website.
Lees ook elektrisch varen gelezen in de media deel 2 en gelezen in de media deel 3.