Acculader, hoe werkt dat nu eigenlijk?

Acculader van vroeger worden steeds minder gebruikt. Dat is ook logisch want de techniek van de acculaders word steeds beter, nu word alles computergestuurd. Normaal heeft u een accu van 12 of 24volt gelijkspanning en deze dient geladen te worden door een apparaat waar 230volt wisselspanning ingaat. Dus bij iedere acculader dient de spanning van 230 naar 12 of 24volt gebracht te worden en moet van de 230volt wisselspanning gelijkspanning gemaakt worden.Vroeger gebeurde dit door middel van een transformator welke de spanning van 230 volt spanning naar iets in de buurt van 12 – 24volt transformeerde en een gelijkrichter die de wisselspanning in een gelijkspanning omtoverde. Soms was er ergens nog een zekering of een ampere meter geplaatst om het laadproces te volgen maar dat was het ook.

Acculader

Sulfatering

De grootste verandering die er tegenwoordig in de huidige acculaders zit is de laadspanning- en laadstroomcontrole. Accu’s kunnen namelijk slecht tegen langere tijd ontladen zijn. Binnen de meeste accu’s bevind zich zwavelzuur dat zich met het lood van de accuplaten kan verbinden. Er vormt zich op de platen een laag loodsulfaat, sulfatering noemt men dat. Dat is op zich niet erg want het hoort bij het energie omzettingsproces. Maar als loodsulfaat te lang op de platen blijft zitten, gaat het kristallen vormen die maar zeer moeilijk te verwijderen zijn en delen van de loodplaat en zijn omgeving hierdoor afsluiten. De capaciteit van de accu zal hierdoor aanzienlijk afnemen. Steeds opnieuw de accu laden is dus de remedie tegen het zogenaamde Sulfateren. In de moderne acculaders zit daarom een laadprogramma dat herkent dat de accu vrijwel leeg is. In dat geval dreigt er sulfatering en word er bij het laden eerst een zogenaamd anti sulfateringsprogramma gestart dat een tijd lang sterke laadpulsen afgeeft, in de hoop dat de sulfaatkristallen met dit geweld van de platen worden verwijderd.

Sulfaat kristallen

Laadstroom

Aan het einde van de laadcyclus word er ook pulserend geladen, maar in dit geval om een andere reden. Bij een te hoge laadstroom op de accuklemmen wordt het water in de accu in zuurstof en waterstof ontleed, samen vormen deze het zogenoemde knalgas. Dit moet voorkomen worden, dus levert de acculader aan de volle accu af en toe een kleine scheut stroom het zogenoemde druppelladen.

Knalgas accu

Laadkarakteristiek

Tegenwoordig heeft iedere fabrikant zijn eigen laadkarakteristiek en meestal ook nog met een eigen naam. bulkfase, absorptie fase of float laden. Meestal is het de fabrikant erom te doen dat de accu weer zo snel mogelijk vol zit zonder dat er een probleem met de accu ontstaat. De stroom waarmee de accu geladen word mag immers niet te groot zijn. Vaak word er maximaal 10 – 20% van de capaciteit aangehouden. Een 80ah startaccu mag dus met een maximale stroom van 16A geladen worden. Bij stationaire accu’s geldt de 10% regel en mag deze dus met maximiaal 8A geladen worden. De nieuwste en duurdere model acculader hebben een temperatuur sensor en houden ook nog rekening met de temperatuur en passen hier hun laadcyclus op aan.

Ctek acculader met temperatuur sensor

Wij hebben diverse soorten en type acculaders in het assortiment 1 van de best verkopende modellen is de Ctek MXS 10. Een acculader voor 12volt en een laadstroom van 10amp. U vind hem hier in onze webshop: http://www.elektrischvaren-accu.nl/c-tek-acculader-mxs10-12volt.html

bron: Schuttevaer, deel van de tekst geschreven door J. Gestman Gerardts