Minn Kota Endura max 40 vs Haswing Osapian 40

Hoe gedragen de inmiddels veel verkochte Minn Kota 40 lbs Endura Max en de Haswing Osapian 40lbs zich achter een rubberboot? Waarom kozen we voor juist deze twee modellen? We zochten naar de verschillen in verbruik en gemak tussen een standenschakelaar en een traploze regeling. We voeren met een 105ah loodaccu en met een Rebelcell 12V50 lithium accu als energieleveranciers.

Uitvoering en uitrusting van de Minn Kota en Haswing

In eerste instantie lijkt de Minn Kota nét iets robuuster dan de Haswing, die enigszins plastic-achtig overkomt. Uiteindelijk blijkt die indruk vooral een uiterlijke zaak. In werkelijkheid valt het mee. Handig van de Haswing is de mogelijkheid dat je de gashendel naar boven en beneden kunt bewegen. Met name bij het opbergen of meenemen van de motor is dit handig. Beide motoren zijn voorzien van een telescopische gashendel. Erg handig als je wat verder van de motor afzit.

Om de diepte van de schroef in te stellen verstel je de motor door middel van een klemring om de schacht. Bij beide motoren is het mogelijk om het sturen lichter of zwaarder in te stellen. Dat is makkelijk, als je de motor even wilt loslaten; zo gaat je boot niet meteen alle kanten op. Bij het manoeuvreren zet je hem weer wat losser, waarna het sturen heel licht gaat.

De Minn Kota is met 12 kilogram een stuk zwaarder dan de Haswing (ruim 7 kg). Zoals we eerder al aangaven lijkt de Minn Kota iets robuuster; men gebruikte wat steviger materialen en dat brengt meer gewicht met zich mee. Beide modellen zijn voorzien van een accu-indicator. Een leuke feature voor het uiterlijk, maar in de praktijk is deze pas goed afleesbaar nadat je de motor een minuut of tien niet gebruikt hebt. Tijdens het varen heb je er eigenlijk niets aan. De montage van beide motoren werkt in principe hetzelfde. De klemschroef bij de Minn Kota is uitgevoerd als een soort vleugelmoer. Bij de Haswing werk je met langwerpige hendels, vergelijkbaar met een ‘normale’ buitenboordmotor. Wanneer je de motor aan de boot wilt laten hangen is het mogelijk een slot te monteren. De Haswing motoren bieden hiertoe wat meer mogelijkheden dan de Minn Kota.

Minn Kota en Haswing in de praktijk

Voor deze test monteerden wij beide motoren achter een rubberboot. We voeren met een 105 Ah loodaccu en ook even met een Rebelcell 12V50. We voeren eerst met de Haswing. Met name viel op dat de standen 1, 2, 3 en 4 niet heel veel verschil in snelheid leken op te leveren. De ampèretang die wij tussen de loodaccu en motor hingen bevestigde dit beeld. Stand 1 verbruikte 6,3 ampère, stand 2 vroeg 8,5 A, in stand 3 gaf de tang 12,2 A weer en in stand 4 steeg de stroomsterkte naar 16,3 A. Pas de stap naar stand 5 (‘volgas’) liet een duidelijk verschil voelen. De motor maakte een soort van sprongetje en dan pas voelden we de boot ook echt vooruit gaan. Bij de standen 1 tot en met 4 leken we hooguit een beetje vooruit te ‘drijven’.

In stand 5 verbruikte de Haswing 36,7 A. Dat was meer dan tweemaal zoveel als het verbruik in stand 4. Na ruim twee uur varen was de accu dan ook leeg. Eigenlijk kun je zeggen dat stand 4 niet eens neerkomt op halfgas. In de achteruit beleefden we een beetje hetzelfde verhaal. De achteruit heeft drie standen. De eerste twee deden niet heel veel; pas in stand drie gebeurde er iets. Dit lijkt dus een groot nadeel van de standenschakelaar, zoals die gemonteerd is in dit model van Haswing. Tijdens het manoeuvreren werkten de klikjes van de standenschakelaar wat vertragend. We moesten iedere keer even wachten voordat er wat gebeurde.

Varen met de Minn Kota Endura Max 40

 

We gingen terug naar de steiger en monteerden de Minn Kota Endura Max. Deze is voorzien van een traploze regeling. We begonnen met de 105 Ah loodaccu. Bij vertrek merkten we direct dat het gasgeven makkelijker gaat bij een motor zonder standenschakelaar. Deze Minn Kota is traploos regelbaar. Iedere millimeter waarmee we het gashendel verdraaiden gaf ook iets meer vermogen. Dit bleek zeker bij het manoeuvreren heel prettig. Ook het afregelen van de snelheid vonden we een stuk makkelijker, omdat we niet gebonden waren aan de vijf stappen. Hierdoor konden we het verbruik lager houden.

We wilden de verbruiksmeting vergelijkbaar houden met de Haswing, dus we testten de Minn Kota op 10 procent (0,7 A), 30 procent (2,0 A), 50 procent (6,7 A), 75 procent (19,6 A) en 100 procent (32 A). Ook hier zagen we dat het verbruik bij de hogere procenten hoger uitviel en dat er dan ook meer leven in de motor zat.

Op zich is dat natuurlijk logisch. Door de traploze regeling hadden we soms aan 80 procent al meer dan voldoende, terwijl we bij de motor met standenschakelaar al op stand 5 moesten gaan zitten, omdat stand 4 net te kort schoot. Uiteindelijk vaar je dus met een motor met traploze regeling langer op dezelfde accu. Snelheid en verbruik zijn beter regelbaar.

Snelheden hebben we niet gemeten, omdat deze voor iedere boot en weersomstandigheid anders zijn. Snelheid is met dit type motoren ook relatief: echt snel kun je nooit gaan. De motor is meer bedoeld om in positie te blijven, te trollen, rustig stukjes te varen van A naar B, voor een boodschap of het uitlaten van de hond wanneer men ten anker ligt.

Lithium accu en trolling motoren

Wij hebben beide motoren getest met een lithiumaccu. We hebben tegelijkertijd met deze test ook een test lood en lithium, dus we hadden beide typen accu’s toch bij de hand. Hieruit kwam toch wel een eigenaardig fenomeen naar voren. We hebben er tot op heden geen goede technische verklaring voor gevonden.

Normaal gesproken is het in de elektrotechniek zo dat de stroomsterkte afneemt wanneer het voltage omhoog gaat. Bijvoorbeeld: een spanning van 12 volt aan een vermogen van 250 Watt levert een stroomsterkte van 20,83 A op. Wanneer we diezelfde rekensom maken met 15 volt aan 250W kom je uit op 16,66 A.

Maar nu gingen we varen. We maten het verbruik met een lithiumaccu en wat bleek: bij Minn Kota aan 30 procent (16,46 volt en 2,9 A), en bij stand 2 van de Haswing (15,69 v en 12,1A) was het verbruik van beide motoren juist een stuk hoger. Bij de Haswing zelfs nog vele malen hoger dan bij de Minn Kota en bij de eerste initiële testen met de loodaccu’s.

Bij volgas was dat verschil nog opvallender. Bijvoorbeeld Minn Kota 100 procent (15,31 v – 42,1 A) en bij de Haswing stand 5 (14,55 v – 58,3 A). Dit was ruim 20 A meer dan met de loodaccu. We moeten wel melden dat de motoren met de lithiumaccu veel levendiger waren en veel beter vooruit gingen dan met de loodaccu. Het lijkt er dus op dat er vanuit de motor geregeld meer vermogen uitkomt indien er een lithiumaccu op aangesloten is.

We  hebben hierover contact opgenomen met Technautic, de importeur van Minn Kota. Deze deed voor ons navraag bij de Amerikaanse producent. Deze kwam met het volgende antwoord: ‘Ja, natuurlijk wordt het vermogen van de motor hoger. Je sluit er een batterij op aan die een hoger voltage levert. De motoren van Minn Kota kunnen gebruikt worden met lithiumaccu’s, maar zijn eigenlijk ontwikkeld voor traditionele loodaccu’s zoals GEL en AGM. De lithiumaccu’s behouden dit hogere voltage veel langer dan traditionele accu’s. Bij vermogensafname van meer dan 85 procent voor een langere periode zal de motor beschadigen.’

Op de één of andere manier levert de motor dus meer vermogen met lithiumaccu dan met een standaard loodaccu. Door dit hogere vermogen zijn de stroomsterktes ook hoger. Dat is wel iets om rekening mee te houden bij een combinatie van motor en lithiumaccu!

Conclusie van de test tussen de Minn Kota en Haswing

Zoals aan het begin gezegd zijn beide motoren niet helemaal goed te vergelijken. De ene is traploos af te regelen en de ander heeft een standenschakelaar. Dit geeft meteen mooi het verschil aan tussen beide manieren van vermogensregeling. Als we zouden moeten kiezen dan zouden wij gaan voor een motor met traploze regeling.

Beide fabrikanten hebben zowel modellen met standenschakelaar als met traploze regeling in het assortiment. Minn Kota biedt een uitgebreider palet aan modellen dan Haswing. De prijzen van Haswing zijn daarentegen iets lager dan die van Minn Kota.

Bent u op zoek naar een trolling motor, ga dan vooral naar een bedrijf waar u de motor ook kunt uitproberen en waar u een goede uitleg krijgt over de voor- en nadelen van bepaalde modellen.