De goedkope zeezout batterij als schoon opslagmedium en snellader

Om opgewekte zonne- of windenergie ook later te kunnen gebruiken, is een goede batterij essentieel. De oude, milieubelastende loodzuurbatterij heeft inmiddels plaatsgemaakt voor de nieuwe generatie lithium batterijen. Deze zijn veel lichter, efficiënter en gaan langer mee.

Ook bij elektrisch varen is lithium de norm. Maar wat als er een goedkope batterij van natuurvriendelijk materiaal kan worden gemaakt die nóg betere prestaties levert? Dat zou een enorme stap in de schone energie betekenen. Dr Ten (Marnix ten Kortenaar) werkt hier al jaren aan. Met de zeezout batterij heeft hij een geheel nieuwe, veelbelovende batterij ontwikkeld.

 

 

De ontwikkeling van de zeezout batterij

De motivatie voor een nieuw soort batterij, bestaande uit algemeen verkrijgbare en milieuvriendelijke materialen, deed Dr Ten op in Afrika. Hier waren weliswaar mogelijkheden genoeg om zonne-energie op te wekken, maar geen goede opslagmediums beschikbaar.

Milieubelastende loodzuurbatterijen werkten slecht, gingen kort mee of werden verkeerd gebruikt en vervolgens in de natuur gedumpt. Toen hij dit zag, stelde de oud-schaatser die tevens is afgestudeerd in metaallucht batterijen zich een missie.

Het uitvinden van de ‘ultieme batterij’ voor Afrika, gemaakt van goedkoop, schoon en recyclebaar materiaal, voor de opslag van (zonne)energie. Na vijf jaar vond hij het hoofdcomponent: zeezout. De zeezout batterij bestaat daarnaast uit koolstof – ook een natuurlijk materiaal dat overal ter wereld verkrijgbaar is – water, metaal en een geheim additief. Tezamen vormen deze componenten een krachtige batterij die geheel kan worden ontladen en jarenlang meegaat. Spotgoedkoop en volledig recyclebaar.

Zeezoutbatterij voor elektrisch varen

Dr Ten ontwikkelde de zeezout batterij als ‘ultieme batterij voor Afrika’, maar deze batterij heeft natuurlijk ook veel potentie voor Nederland. In Groningen wordt de zeezout batterij in combinatie met een zonnefietspad al gebruikt, als oplaadpunt voor elektrische fietsen en mobiele apparaten.

Daarnaast biedt de nieuwe, schone batterij een oplossing voor elektrisch rijden. Want de wil om over te stappen naar elektrisch rijden is er zeker, maar het Nederlandse elektriciteitsnet is er nog niet klaar voor. Als wij nu massaal elektrisch zouden rijden, komen we voor twee problemen te staan. Het laden van de auto duurt te lang en het net zal overbelast raken.

Een zeezout batterij bij huis biedt hiervoor de oplossing. De batterij zal overdag worden opgeladen via een zonnepaneel, windmolen of het net. En als snellader zal de nieuwe batterij de auto in een kwartier kunnen opladen. Zo biedt de zeezout batterij ook oneindig veel mogelijkheden voor elektrisch varen.

 

Van prototype naar fabrieksmodel

De eerste generatie zeezout batterijen is inmiddels succesvol geproduceerd en maakt alle verwachtingen waar. Hiermee won Dr Ten dan ook de Jan Terlouw innovatieprijs en de Blauwe Tulp Accenture Innovation Award.

Toch wordt de zeezout batterij nog niet op grote schaal geproduceerd. Reden: een gebrek aan kapitaal. Om over te stappen van prototype naar massaproductie is er geld nodig, veel geld. En dat is het obstakel waar Dr Ten momenteel tegenaan loopt. Tot op heden is de zeezout batterij uitsluitend een demoversie bestellen. Deze zeezout batterij wordt nog met de hand gemaakt en op maat geleverd.

Verder zal het een kwestie van tijd zijn voordat een investeerder zich aandient, zodat de ‘ultieme batterij’ in massaproductie kan worden genomen en voor iedereen beschikbaar wordt!