Ervaring overstap op elektrisch varen zeilboot Etap 23

Hierbij onze ervaring met het elektrisch varen de afgelopen seizoenen. Wij zeilen meestal op het IJsselmeer en af en toe zijn wij ook op het wad te vinden. Na 28 jaar trouwe dienst hebben wij in het begin van 2021 onze Yamaha 8 PK tweetakt buitenboord motor vervangen door een elektrische en hebben wij onze zeilboot, een Etap 23, uitgerust met een Torqeedo Cruise 4.0 Pod met klapschroef en een lithium accu met een capaciteit van 5,0 kWh.

Onze keuze voor elektrisch varen:

Bij de keuze voor een elektromotor speelde het gebrek aan ruimte in de bun van onze zeilboot een grote rol. Een andere motor bijvoorbeeld een Yamaha 8 PK viertakt zou niet passen zonder de bun aanzienlijk te moeten verbouwen. Denk hierbij aan het zagen van een groot gat in de achterwand.

Een van onze uitgangspunten was dan ook het zo origineel als mogelijk houden van de bun. Een andere rede dat wij de motor graag in de bun wilden hebben was om de motor direct achter het roer zou zitten om de goede manoeuvreerbaarheid te behouden.

Hoe ver, hoe lang en hoe hard:

De eerste vragen zijn meestal de zelfde als wij vertellen dat onze zeilboot is uitgerust met een elektrische motor. Hoe ver, hoe lang en hoe hard kun je varen op zo’n motor? Hoe ver en hoe lang is een vraag die niet in exacte getallen is uit te drukken het is namelijk sterk afhankelijk van de omstandigheden zoals de wind, stroom mee of tegen en ook hoe snel je wilt gaan varen op de motor.

De theoretische romp snelheid van onze boot licht rond de 6 knopen, sneller varen dan dat is energie verspilling. Let wel we hebben een zeilboot dus wordt er meer gezeild dan dat we op de motor varen.

Om toch wat getallen te noemen over hoe ver, hoe lang en hoe hard men kan varen hieronder een staatje met de gegevens die betrekking hebben op onze zeilboot bij geen stroom, weinig wind en vlak water:




Voordelen elektrisch varen:

De voordelen van het varen met een elektromotor zijn over het algemeen wel bekend de motor is stil zeker als je het geluid van de nieuwe motor vergelijkt met onze oude 8 PK tweetakt.

je hoort de motor bijna niet. Een ander voordeel is dat de motor weinig onderhoud behoeft. Onze oude motor ging elk jaar in onderhoud, vervangen van impeller, bougies en smeermiddelen.  En niet meer te hoeven zeulen met jerrycans met benzine is ook een voordeel. In menig jachthaven is diesel wel voorhanden maar benzine is een ander verhaal, dan ben je afhankelijk van het dichtstbijzijnde tankstation en die zijn nooit op een comfortabele “jerrycan loopafstand” van de jachthaven. Terwijl de meeste jachthavens wel zijn voorzien van walstroom. Omdat er geen benzine meer aan boord is, is de veiligheid, volgens ons, aan boord toegenomen.

Opladen van de accu is meestal geen probleem na een nacht laden is deze weer vol. Voorbeeld, als de accu voor 75% leeg is, wat bij ons zelden het geval is, duurt het laden met 540Watt ongeveer 7 uur.

Het manoeuvreren met een elektromotor is een grote verbetering niet in de laatste plaats omdat de gashendel bij onze boot op de zijkant in de kuip is gemonteerd. Hierdoor is het doseren van meer of minder vermogen voor ons een verbetering.

De nadelen elektrisch varen:

Nadelen zijn er ook, namelijk de capaciteit van de accu. Planden we in het verleden onze lange trips zorgvuldig, nu doen we dat nog secuurder en houden meer dan voorheen rekening met de capaciteit van de accu, zeker als we op het wad varen.

Anders varen/zeilen met elektrische aandrijving:

Zijn wij anders gaan varen/zeilen? Ja, bulderden we voorheen met 4 tot 5 knopen op de motor de haven uit nu doen wij dat onbewust iets rustiger meestal met 3 tot 3½ knopen. En omdat de motor tijdens het varen altijd stand-by staat, je hoeft deze immers niet eerst te starten, zijn wij bij zeer weinig wind eerder bereidt te gaan motorzeilen dan dat we de zeilen strijken en alleen verder gaan op de motor. Het stand-by hebben van de motor heeft voor ons nog een ander klein voordeeltje een extra display in de kuip waarop we tijdens het zeilen en motoren de snelheid over de grond kunnen aflezen.

Toekomstige uitbreidingen aan elektrische systeem:

Met toekomstige uitbreidingen zijn we nog niet echt bezig geweest, we hebben er wel eens over nagedacht om voor lange autonome trips een generator aan te schaffen, het geluid dat zo’n generator maakt, en toch weer benzine aan boord weerhoudt ons hiervan.

Onze dank gaat uit naar: Elly en Rinke de schippers van “Femke” Wij zijn heel blij dat hun het overstap verhaal hebben willen delen. 


Technische gegevens van onze zeilboot:

Etap 23i zeilboot uit 1993

lengte: 7,36 meter, waterlijn 5,8 meter

gewicht: 1.500-2.000kg

Elektrische Voortstuwing:

Motor: Torqeedo Cruise 4.0 Pod.

Accu:  5.000Wh lithium accu.