Elektrische reddingssloep Zero van Amsterdam Jachtbouw
Olivier Venema van Amsterdam Jachtbouw heeft recent een oude reddingssloep uit 1974 helemaal ge-refit en voorzien van een elektrische aandrijving. Olivier heeft er voor gekozen om elektrische boten te gaan maken omdat hij zich wil onderscheiden en maatschappelijk zo verantwoord mogelijk te ondernemen. Daarnaast wil hij graag wat buiten de gebaande paden en de niches opzoeken. De reddingssloepen welke hij inkoopt komen vrijwel allemaal uit de jaren 70 / 80 en zijn qua aandrijving hopeloos verouderd. Daarop is hij nagegaan wat het kostenverschil tussen het plaatsen van een nieuwe dieselmotor en een elektrische tegenhanger is. Daarbij viel op dat de kosten voor een elektrische aandrijving niet veel hoger waren. In zijn zoektocht naar een zuinige, krachtige en onderhoudsvrije elektromotor kwam hij in contact met een oud-studiegenoot en deze was bezig met de ontwikkeling van een 5Kw elektromotor. Een motor die uitermate geschikt was voor inbouw in de sloep.
De Zero van oude reddingssloep tot elektrisch aangedreven luxe pleziersloep
De ZERO is een oude reddingssloep van 6,40 mtr lengte en afkomstig van onderzoeksschip Abeille supporter welke onderzoek gedaan heeft bij de Titanic. De sloep is in 2017 volledig gestript tot kaal casco en van daaruit weer opgebouwd met oog voor detail en zo min mogelijk onderhoud. De oude motor en schroefas zijn verwijderd. Er is een nieuwe schroefas met Rexnord flexibele koppeling geplaatst. Dit in combinatie met een nieuw ontwikkelde 5kw elektromotor van Greenmarine Motors geeft een stille trillingvrije aandrijving. Wat het vaarplezier zeker ten goede komt ten opzichte van de oude situatie. De 5kw elektromotor is ruim voldoende om de grootte sloep voort te stuwen. In de sloep is een accupakket van Trojan 6volt 225ah cellen geplaatst met centraal vulsysteem. Het accupakket moet een vaartijd geven van +/- 8 uur bij gemiddelde snelheid (grachten en wat ruimer water) Er is eventueel als een optie een dubbel accupakket te bestellen voor het verlengen van de vaartijd. Het geheel wordt geladen door een Zenith 48volt 30A acculader om het accupakket zo in een nacht weer volledig op te kunnen laden.
Finsulate het milieu vriendelijke alternatief voor anti fouling
Een ander punt waaruit blijkt dat dat Amsterdam Jachtbouw kiest voor maatschappelijk verantwoord onder- nemen is de state of the art antifou- ling wrap op het onderwaterschip Finsulate het alternatief voor anti fouling met respect voor het milieu. Een folie wel- ke als wrap op het onderwaterschip wordt aangebracht. De folie heeft allemaal hele kleine haartjes waardoor de aangroei vrijwel geen mogelijkheid krijgt om te hechten. De stekeltjes zorgen ervoor dat aangroei de romp niet kan bereiken, ze isoleren de romp. Of de boot nu veel stilligt of veel vaart het maakt voor Finsulate geen verschil. Doordat er geen gebruik wordt van antifouling is er minder verontreiniging van het wa- ter. De boot heeft geen last van aan- groei en zal dus over een jaar nog net zo efficiënt varen als op het moment dat de boot te water ging.
Uitrusting Zero elektrische reddingssloep
Al met al een zeer geslaagd project van Amsterdam Jachtbouw. Toont ook goed aan dat een flinke sloep ook prima elektrisch voort te stuwen is. Ben je zelf een reddingssloep aan het ombouwen en op zoek naar inspiratie ga dan zeker een kijkje nemen bij Amsterdam Jachtbouw. Na de Zero is er ondertussen ook een rondvaartsloep van 10mtr bij 4mtr met dezelfde 5kW motor uitgerust. Ook hier zijn de resultaten boven verwachting met deze elektromotor van Greenmarine.
Meer info: www.amsterdamjachtbouw.nl