Elektrische boot winter klaar maken

Ook een elektrische boot dient winter klaar gemaakt te worden. Maar wat moet u nou zoal winter klaar maken. Dat gaan wij in dit blogbericht beschrijven.

Winter klaar maken wat is dat nou eigenlijk

Het winter klaar maken van een elektrische boot houdt in dat u zorgt dat er tijdens de winter/vorst periode geen schade aan de boot kan ontstaan door bevriezing. Tevens de accu’s geen schade toe kan brengen door te diepe ontlading.

Waar op letten tijdens winter klaar maken:

  • Accu’s volledig laden voordat deze in de winterstalling gaan. Daarna het liefst aan druppellading danwel iedere 2/3 mnd opladen totdat ze weer volledig geladen zijn.
  • Heeft u een water gekoelde regelaar of elektromotor zorg dan dat deze voldoende antivries in het systeem heeft. Tot minimaal -25.
  • Is er een drinkwater systeem aan boord reinig de tank en vul deze met drinkwater antivries
  • zorg dat alle buitenboord afsluiters gevuld zijn met antivries
  • Is er een vuilwater systeem aan boord zorg dat de tank leeg en schoongespoeld is en vul deze ook met een laagje antivries
  • Wal aansluitingen en andere stekkers aan dek beschermen tegen vocht, bijv. door middel van zuurvrije vaseline
  • Zgn vochtvreters in de boot plaatsen
  • Lekwater uit de bilge van de boot verwijderen

Waarom accu’s volledig geladen bij winter klaar

U dient de accu’s volledig te laden voordat de boot de winterstalling in gaat om schade aan de accu’s te voorkomen. Wanneer accu’s met te weinig lading worden weggezet dan zullen deze door hun interne weerstand nog verder worden ontladen dan goed voor ze is wat schade aan de accu zal toebrengen. Wanneer u dan in het voorjaar de accu’s weer oplaad nemen deze of geen stroom meer op of ze geven veel te weinig stroom af en zult u niet meer zo lang op een acculading kunnen varen dan u gewend was. Wat ook belangrijk is wanneer u natte accu’s heeft is na het laden voor de winterstalling het vloeistofniveau van de accu’s te controleren. Dit voorkomt dat de platen droog komen te staan tijdens de winterstalling wat ook weer schade aan de accu toe kan brengen. Doe het navullen van de accu nadat de accu’s volledig geladen zijn. Tijdens de winterstalling wanneer u geen gebruik maakt van druppellading dient het accupakket iedere 2 – 3 mnd weer volledig geladen te worden met een goede acculader.

Antivries in watergekoelde regelaar / elektromotor

Wanneer u een watergekoelde regelaar of elektromotor heeft is het belangrijk om bij een inboard systeem met een refractometer of antivries meter vast te stellen tot hoever de vloeistof nog bestand is tegen vorst. Het is aan te raden om deze minimaal boven de -25 graden te houden. Maakt u gebruik van buitenwater koeling dan dient u antivries aan het systeem toe te voegen. Draai de buitenboordafsluiter dicht, haal het deksel van het  inlaatfilter en start het koelwaterpompje en schenk daarna de antivries in het systeem totdat er antivries uit de overboord vandaan komt. Dan kan het koelwater pompje weer uit en is uw systeem volledig gevuld met antivries. Gebruik bij voorkeur milieu vriendelijke antivries (bijv. Sjippie eco antivries)

Drinkwater systeem winter klaar

Maak drinkwater tank leeg vul deze met een laag drinkwater bestendige anti vries (bijv. Eurol nautic frost protector) en laat de kraan nog even lopen zodat ook de pomp en leidingen voorzien zijn van antivries. Voor het nieuwe seizoen de tank en het systeem goed doorspoelen voordat u deze in gebruik neemt.

Buitenboord afsluiters vullen met antivries

Wanneer er buitenboord afsluiters zijn aan boord zorg dat ook deze worden gevuld met antivries. Maak op een plek boven de waterlijn een slang los naar de afsluiter en giet daar langzaam antivries in. Doordat de dichtheid van antivries hoger is en dus zwaarder zal dit door de leiding naar beneden lopen. Laat er voldoende inlopen zodat er voldoende naar beneden stroomt en niet te veel verdund en sluit dan de afsluiter. Hierdoor zal er in de afsluiter zelf ook antivries zitten en zal deze niet kunnen bevriezen.

Vuilwater systeem / toilet winter klaar

Maak het vuilwatersysteem leeg en vul ook dit met een laagje antivries en laat dan de vuilwaterpomp nog heel even draaien. Hierdoor zal uw hele systeem beschermt zijn tegen bevriezen. Heeft u nog een onderwaterlijn toilet vul deze dan met voldoende antivries en op de afsluiter voor een moment zodat er ook antivries bij de afsluiter kan komen. Laat de rest van de antivries in het toilet staan.

Walaansluiting en andere aansluitingen aan dek beschermen

Voor zie de walaansluiting en de diverse andere aansluitingen aan dek van een klein laagje zuurvrije vaseline om zo vocht en corrosie tegen te gaan. Zo zorgt u dat ook uw aansluiting winter klaar zijn.

Vochtvreters plaatsen

Plaats op een aantal plekken in de boot vochtvreters. Hierdoor zal een deel van het vocht worden geabsorbeerd en word vochtschade en of schimmel aan het interieur voorkomen.

Lekwater uit de bilge

Zorg dat de bilge van de boot leeg en schoon is. Pomp al het bilge water uit de boot en maak de bilge schoon voordat deze de winterstalling in gaat.

Tot slot

Wanneer u bovenstaande opvolgt is uw boot goed beschermt tegen een vorstperiode en heeft u geen last van bevriezing aan boord en eventuele gescheurde leidingen en/of afsluiters met het zinken van het schip tot gevolg. Ziet u er tegenop om dit zelf te doen vraag dan aan een specialist om dit voor u te doen. Want gebeurt het winter klaar maken niet goed dan heeft u kans op schade tijdens de winter periode.