01 februari 2017 

Lillebror 78 hybride: luxe tender met minimaal onderhoud

In alle comfort genieten van stil varen, zolang als je maar wilt, in een rijkelijk uitgeruste boot met minimaal onderhoud. Dat is de Lillebror 78 hybride in een notendop. Met deze luxe tender kun je elektrisch varen waar mogelijk, en sneller als het nodig is. Omschakelen verloopt naadloos en ondertussen laadt de dieselmotor de accu’s bij. Het innovatieve toerschip van Christiaan Smulders toont eens te meer de vele mogelijkheden van elektrisch varen en oogst bewondering binnen de scheepsbouw.

Lillebror 78 hybride tender

Eerste echte plug-in hybride

‘Lillebror’: het is Zweeds voor ‘kleine broer.’ De merknaam van scheepsbouwer Christiaan Smulders is een eerbetoon aan zijn broertje. Piloot Smulders begon in 2012 met het verbouwen van schepen. Zijn kennis uit de luchtvaart over energie en aerodynamica komt hierbij uitstekend van pas. Zo heeft hij de Lillebror 78 hybride voorzien van een verbeterd onderwaterschip om golfslag radicaal te reduceren. Daardoor kun je met de tender zowel koersvast cruisen als snelheid maken, zonder zware motor. De 8 meter lange boot haalt met een geringe 42 pk diesel motor een topsnelheid van 25 km/u. Een geheel afgebouwde Lillebror 78 haalt precies 20 km/u, zodat je zonder vaarbewijs en registratie kunt varen. Is snel varen niet nodig? Ga dan over op de elektrische aandrijving en geniet van de stilte. Door gebruik van software verloopt die omschakeling onberispelijk. De lithium accu’s voorzien in urenlang geruisloos vaarplezier en zijn zowel door de dieselmotor als via walstroom op te laden. Met deze eerste echte plug-in hybride kun je gerust een hele dag het water op!

100% Elektrische Lillebror 78

De hybride tender is een variant op de Lillebror 78 E-tourer: een 100% elektrische tender die tot ‘Boot van het jaar 2016’ werd genomineerd. De E-tourer is voorzien van een efficiënte en stille elektromotor-accucombinatie, ontwikkeld door Water World Electronics in Oldemarkt. De 10 kW motor geeft een maximale snelheid van 12 km/uur. Op de ideale cruisesnelheid van 8 km per uur kun je 8 uur varen zonder bijladen. Die maximale opbrengst is mogelijk dankzij het slim ontworpen onderwaterschip. Op de Hiswa RAI werd de E-tourer dan ook geroemd als: ‘De enige sloep op de Hiswa Rai 2016 met een doordacht onderwaterschip’. Voor de hybride versie verbeterde Lillebror Marine het onderwaterschip nog verder om de golfslag tot een minimum te reduceren.

lillebror-78-hybride

Onderhoudsarm en rijk aan extra’s

Behalve onbeperkt vaarplezier, verschaft de Lillebror 78 hybride ook veel genot door het minimale onderhoud. Sterker nog: door ultragladde fouling,  wrappen van de romp en gebruik van kunstteak is die te beperken tot enkel schoonhouden! Daarnaast zorgen de prachtige afwerking en vele extra’s voor een comfortabele vaarbeleving. Het vooronder heeft ongekend veel ruimte voor 8 personen. Er is plaats voor een chemisch toilet en een opbergbaar zonnedek. In de 10 geïntegreerde bekerhouders (met waterafvoer) kun je veilig je drinken en losse spullen kwijt. Met carbon schootklemmen zijn fenders extreem makkelijk en snel op de juiste hoogte te hangen en weer binnenboord te halen. De RVS opklapkikkers geven het schip een strakke, minimalistische look. Het 65 cm stuurwiel met leer en de degelijke luiksloten op de 5 ruime opbergkisten maken de afwerking compleet.

Optioneel is de Lillebror 78 hybride verder uit te rusten met o.a. een koelkast, radio met led-verlichte speakers, verschillende daktenten, een kunstteak vloer en hoogwaardige kussens. Met de Lillebror 78 hybride vaar je elektrisch in stijl, zo lang en zo ver als je maar wilt!

Meer informatie neem contact met ons op.

Over de schrijver
Andre Kuijt directeur / eigenaar van AK Maritime service. Technische dienstverlening voor de beroepsvaart / scheepswerven en rederijen tevens elektrisch varen specialist. AK Maritime Service bestaat sinds 2009 en is in die jaren uitgegroeid tot een brede service verlener. Door de interesse in het elektrisch varen heeft Andre de laatste jaren heel veel ervaring en informatie vergaard die hij regelmatig met de buitenwereld deelt in de vorm van blogs en artikelen.
Reactie plaatsen